Філологічний аналіз тексту

Осінь

Дисципліна «Філологічний аналіз художнього тексту»

Дисципліна «Філологічний аналіз художнього тексту» вивчається на старших курсах і завершує утворення студента-словесника. Вона опирається на вже наявні в нього знання по теорії літератури, теорії тексту, поетиці, стилістиці й т.буд. Заняття по філологічному аналізі тексту покликані синтезувати ці знання. Студент повинен навчитися розглядати художній твір як єдиний, динамічно розвивається й разом з тим внутрішньо завершений мир»4 і послідовно використовувати при його інтерпретації як властиво літературознавчі, так і лінгвістичні прийоми й методи дослідження тексту.
Лінгвістичний аналіз допомагає виявити додаткові «збільшення змісту», які розвиваються в слів і граматичних форм у тексті, показати розгортання й співвідношення концептуально значимих семантичних полів, визначити семантику ключових текстових одиниць і «гру» значень. «Література не проста використання мови, а його художнє пізнання... образ мови, художня самосвідомість мови», - підкреслював М.М.Бахтин. Як помітив X.М. Гадамер, «у язиковому оформленні людського досвіду миру відбувається не вимір або облік що наличествует, але знаходить голос саме суще в тім виді, у якому воно в якості сущ і значимого виявляє себе людині».
Філологічний аналіз художнього тексту припускає взаємодія літературознавчого й лінгвістичного підходів до нього. Художній текст в цьому плані розглядається і як эстетический феномен, що володіє цілісністю, образністю й фикциональностью, і як форма звертання до миру, тобто як комунікативна одиниця, у якій, у свою чергу, моделюється певна комунікативна ситуація; і як приватна динамічна система язикових засобів. Такий підхід може сприяти виявленню «перетворення мертвих слідів змісту в живий зміст»3. Він дозволяє перебороти суб'єктивізм і импрессионистичность висновків і спостережень, що не опираються на розгляд «першоелемента» літератури - мови, і об'єктивувати положення, що базуються на розгляді образного ладу добутку.
Пропонований підхід до філологічного аналізу художнього тексту визначає його «човниковий» (Л.Ю. Максимов) характер - постійні переходи від змісту до форми й назад. Зрівняємо також з думкою іншого дослідника - В.А.Лукина: «Аналіз тексту має циклічний характер... Ми постійно переходимо від форми до змісту й назад, віддаючи спочатку перевага формі»4. Спостереження над формою і її аналізом дають можливість зробити змістовні висновки, які, у свою чергу, знову перевіряються розглядом язикових засобів і образної системи тексту в її динаміку. Саме тому в нашім посібнику не виділяється спеціальний розділ, присвячений розгляду ролі мовних засобів в тексті. Їх текстообразующие можливості й функції послідовно відзначаються або описуються у зв'язку з різними аспектами аналізу.
«Дослідникові, - помітив А.П. Скафтымов, - художній твір доступно лише в його особистому эстетическом досвіді. У цьому змісті, звичайно, його сприйняття суб'єктивно. Але суб'єктивізм не є сваволя. Для того щоб зрозуміти, потрібно вміти віддати себе чужій точці зору. Потрібно чесно читати. Дослідник віддається весь художникові, тільки повторює його в эстетическом співпереживанні, він лише пізнає ті факти духовно-эстетического досвіду, які розгортає в ньому автор»5. Щоб навчити студентів «пізнавати... факти духовно-эстетического досвіду», розгортаються автором добутку, заняття по філологічному аналізі художнього тексту повинні носити послідовно практичний характер: Тому й пропоноване нами навчальний посібник містить елементи практикуму. У ньому представлено ряд тим, знайомство з якими, на наш погляд, необхідно для аналізу художнього тексту. Теоретичні сведе-[5]-ния, що відкривають кожного з розділів6, доповнюються конкретним аналізом одного з художніх добутків, що дає можливість не тільки поглибити й розширити ці відомості, але й показати, як описані явища «живуть» у реальному тексті, як в процесі його інтерпретації «дійсні факти добутку одержують актуалізацію й стають дійсними фактами, а поза цьогое вони лише мертві знаки». [...]
Початок
у кінець [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]