Філологічний аналіз тексту

Осінь Чулимска, при цьому реалії й «локуси» райцентру вводяться в «однобічних» телефонних розмовах. У цілому ж соціальний простір драми досить умовно, воно окремо від миру, що відтвориться в п'єсі.
Єдиний персонаж п'єси, зовні прямо пов'язаний із соціальним початком, - «сьомий секретар» Мечеткин. Це комічний герой драми. Показова вже його «значуща» прізвище, що явно носить контаминированный характер (вона, можливо, сходить до сполучення дієслова метається зі словом тріскачка). Комічний ефект створюють і авторські ремарки, що характеризують героя: Тримається він до чудності напружено, явно напускаючи на себе начальницьку строгість, керівну заклопотаність; Не зауважуючи глузування, роздувається. На тлі мовних характеристик інших персонажів саме репліки Мечеткина [159] виділяються яскравими характерологическими засобами: достатком штампів, слів-«ярликів», елементами «канцелярита»; порівн.: На вас і так сигнали надходять; Коштує, розумієте, на дорозі, заважає раціональному руху; Питання досить обоюдогострий; Питання упирається в особисту ініціативу.
Тільки для мовної характеристики Мечеткина драматург використовує прийом язикової маски: мовлення героя наділяється властивостями, «тією чи іншою мірою роз'єднувальними його з іншими персонажами, причому приналежними йому як щось постійне й неодмінне, супровідне його в будь-якому його вчинку або жесті»1. Мечеткин тим самим відділений від інших персонажів п'єси: у світі Чулимска, у просторі, що оточує старий будинок з різьбленням, воно чужий, дурень, дурень, окаянний (по оцінці інших героїв, що ставляться до нього із глузуванням).
Старий будинок на роздоріжжі - центральний образ драми, однак її персонажів поєднує мотив розпаду родинних зв'язків, самітності й втрати справжнього будинку. Цей мотив послідовно розвивається в репліках героїв: Шаманів «пішов від дружини», сестра Валентини «батька рідного забула». Пашка не знаходить у Чулим-Ске удома (А говорять, удома краще... Не відповідає...), самотня Кашкіна, немає сім'ї в «дурня» Мечеткина, один залишився в тайзі Ілля.
У репліках персонажів Чулимск з'являється поступово порожніє простором: його покинула молодь, знову в тайгу, де вже «оленя ні, звіра... мало стало», іде старий евенк Еремеев. Героїв, що втратили теперішній будинок, тимчасово з'єднує «ремонтована» чайна - основне місце дії драми, місць випадкових зустрічей, раптових дізнавань і повсякденного спілкування персонажів. Трагічні ситуації, що відтворяться в п'єсі, сполучаються з побутовими сценами, в яких регулярно повторюються назви блюд, що замовляються, і напоїв. «Люди обідають, тільки обідають, а в цей час складається їхнє щастя й розбиваються їх життя...»2 Слідом за Чеховим Вампилов у потоці повсякденного життя відкриває сутнісні основи буття. Не випадково в тексті драми майже відсутні лексичні сигнали історичного часу, а мовлення більшості персонажів майже позбавлена яскравих характерологических прийме (у їхніх репліках використовуються тільки окремі просторічні слова й сибірські регионализмы че, нічий однак). Для розкриття характерів героїв п'єси значимі просторові характеристики, насамперед спосіб їхнього переміщення в просторі - рух «прямо через палісадник» або в обхід огорожі. [160]
Інша, не менш важлива, просторова характеристика персонажів - статика або динаміка. Вона розкривається у двох основних аспектах: як стійкість зв'язку з «крапковим» простором Чулимска і як активність / пасивність того або іншого героя. Так, в авторській ремарці, що представляє Шаманова в першій сцені, підкреслюються його апатія, «невдавані недбалість і неуважність», при цьому
1 Винокур Г. О. «Горі від розуму» як пам'ятник російського художнього мовлення /А Вибрані роботи з російській мові. - М, 1959. - С. 297.
2 А.П. Чехов про літературу й мистецтво. - М., 1954. - С. 51. [160]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]