Філологічний аналіз тексту

Осінь тараторити'1; порівн. обл. таранта - 'жвавий і різкий балакун'). Така інтерпретація прізвища «жвавого й хитрого», по оцінці Гончарова, героя підтримується прямій авторською характеристикою: Руху його були сміливі й розгонисті; говорив він голосно, жваво й завжди сердито; якщо слухати в деякому віддаленні, точно начебто три порожні вози їдуть по мосту. Ім'я ж Тарантьева - Михей - виявляє безсумнівні интертекстуальные зв'язку й відсилає до образа Собакевича, а також до фольклорним персонажам (насамперед до образа ведмедя) - не випадково в описі цього персонажа згадується «казка».
Проміжну групу між «значущими» і «незначними» іменами власними становлять у тексті імена й прізвища зі стертою внутрішньою формою, зухвалі, однак, певні стійкі асоціації в читачів роману: прізвище Мухоярів, наприклад, зближається зі словом «мухрыга» ('шахрай', 'продувний ошуканець')2; прізвище всеїдного журналіста, що завжди прагне «робити шум», Пенкина, по-перше, асоціюється з вираженням «знімати пінки», по-друге, з фразеологізмом «з піною в рота» і актуалізує образ піни із властивими йому ознаками поверховості й порожнього шумування. [198]
Імена персонажів роману сполучаються в тексті з іменами літературних і міфологічних героїв: Ахілл, Ілля Муромець, Корделия, Галатея, Калеб і ін. Ці «крапкові цитати» визначають багатомірність образів і ситуацій роману й відбивають иерархичность його структури, включають його в діалог з іншими добутками світової літератури.
У романі «Обломів» антропоніми поєднуються в систему: периферію її становлять «значущі» імена, які носять, як правило, другорядні персонажі3, у центрі її, у ядрі - імена головних героїв, для яких характерна множинність змістів. Ці антропоніми утворять пересічні ряди протиставлень. Їхнє значення визначається з урахуванням повторів і опозицій в структурі тексту.
Прізвище головного героя роману, винесене в сильну позицію тексту - заголовок, неодноразово привертала увагу дослідників. При цьому висловлювалися різні точки зору. В. Мірошник, наприклад, зв'язав прізвище героя з віршем Е. Баратинського «Забобон! він уламок давньої правди...»4, відзначивши співвідносність слів Обломів - уламок. З погляду іншого дослідника, П. Тиргена, паралель «людин - уламок» служить для характеристики героя як «неповного», «недовтіленого» людини, «сигналізує про домінанту фрагментарності й відсутність цілісності»5. Т.И. Орнатская зв'язує слова Обломів, Обломовка з народнопоэтической метафорою « сон-обломон». Ця метафора носить амбівалентний характер: з одного боку, з образом сну асоціюється «зачарований мир» російських казок із властивої йому поезією, з інший сторони, це «обломный сон», згубний для героя, що придавив його могильним каменем6. На наш погляд, для інтерпретації прізвища Обломів необхідно ураховувати, по-перше, всі можливі виробляючі слова цього власного ім'я, яке в художньому тексті здобуває вмотивованість, по-друге, всю систему контекстів, що містять образну характеристику героя, по-третє, интертекстуальные (межтекстовые) зв'язку добутку.
1 Даль В.И. Тлумачний словник живої великоросійської мови. - М., 1980. - Т. 4. - С. 390.
2 Другий же компонент цього прізвища яр- - основа прикметника затятий ('злий', 'жорстокий'). [198]
3 Ці «значущі» імена переважно вказують на ті «перекручування норми», «ідеалу життя», з якими зіштовхується Обломів.
4 Мірошник В. Реалізм И.А.Гончарова. - Владивосток, 1985. - С. 21.
5 Тирген П. Обломів як людина-уламок (до постановки проблеми «Гончарів і Шиллер») // Російська література. - 1990. - № 3. - С. 24.
6 Див.: Орнатская Т. И. «Уламок» чи Ілля Ілліч Обломів? (До історії інтерпретації прізвища героя) // Російська література, - 1991. - № 4. - С. 229 - 230. [199]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]