Філологічний аналіз тексту

Осінь Слово Обломів характеризується множинністю мотивації, що враховує багатозначність слова в художньому тексті й обнаруживающей множинність змістів, їм втілюваних. Воно може мотивуватися як дієсловом обламати (і в прямому, і в [199] переносному значенні - 'змусити кого-небудь поводитися певним чином, підкоривши його волю'), так і іменниками облом ('усе, що не ціло, що обламано1) і уламок; порівн. тлумачення, наведені в словнику В.И. Даля й MAC:
Уламок - 'обломлена навкруги річ'2 (В.И. Даль); уламок - 1) відбитий або шматок, що відламав, чого-небудь; 2) перен: залишок чого-небудь раніше існуючого, зниклого (MAC)3.
Можлива також зв'язок слів облом і Обломів на основі оцінного значення, властивому першому слову як діалектизму, - 'неповоротка людина'.
Відзначені напрямки мотивації виділяють такі значеннєві компоненти, як «статика», «відсутність волі», «зв'язок з минулим» і підкреслюють руйнування цілісності. Крім того, можливий зв'язок прізвища Обломів із прикметником облый ('круглий'): власне ім'я й це слово зближаються на основі явного звукового подібності. У цьому випадку прізвище героя інтерпретується як контаминированное, гібридне утворення, що сполучає семантику слів облый і ламати: коло, символизирующий відсутність розвитку, статичність, незмінність порядку, представляється розірваним, частково «зламаним».
У контекстах, що містять образну характеристику героя, регулярно повторюються образи сну, каменю, «потухания»4, зупинки росту, старості й одночасно дитячості, порівн.: [Обломів]... радувався, що лежить він, безтурботний, як новонароджена дитина; Я в'ялий, старий, зношений каптан; Йому смутно й боляче стало за свою нерозвиненість, зупинку в росту моральних сил, за вага, що заважає всьому; З першої хвилини, коли я усвідомив себе, я відчув, що вже гасну; Он... заснув міцним, як камінь, сном; [Він] заснув свинцевим, безвідрадним сном. У тексті, таким чином, регулярно підкреслюється раннє «загасання» сил духу й відсутність цілісності в характері героя.
Множинність мотивації прізвища Обломів зв'язана, як бачимо, з різними змістами, що реалізуються у відзначених контекстах: це насамперед недовтіленість, що проявляється в «обломі» можливого, але що нереализовались життєвого шляху {Він ні на крок не підсунувся ні на якому поприщі), відсутність цілісності, нарешті, коло, що відображає особливості біографічного часу героя й повторення «того самого, що [200] бувало в дідів і батьків» (див. опис Обломовки). «Сонне царство» Обломовки графічно можна зобразити у вигляді замкнутого кола. «Що таке Обломовка, як не всіма забутий, чудом уцілілий "блаженний куточок" - уламок Едему?»5
Зв'язок Обломова із циклічним часом, основною моделлю якого є коло, приналежність його до миру «млявого життя й відсутності руху», де «життя... тягнеться безперервною одноманітною тканиною», підкреслюються повтором, об'єднуюче ім'я та по батькові героя, - Ілля Ілліч Обломів. Ім'я та по батькові відбивають наскрізний для роману образ часу. «Потухание» героя робить основним ритмом його існування періодичність повторень, при цьому біографічний час виявляється оборотним, і в будинку Пшеницыной Ілля Ілліч Обломів знову вертається в мир дитинства - мир Обломовки: кінець життя повторює її початок (як в
1 Даль В.И. Тлумачний словник живої великоросійської мови. - М., 1979. - Т. 2. - С. 593.
2 Там же.
3 Словник російської мови: В 4 т. - М., 1982. - Т. 2. - С. 543.
4 «Ви відмінно резюмували характер або пануючу рису Обломова словом потухание... Мотив "загасання" є пануючий у романі», - писав И.А. Гончарів П.Г. Ганзену (Гончарів И.А. Собр. соч. і листів: В 8 т. - М., 1953. - Т. 8. - С. 473). [200]
5 Лошиц Ю. Гончарів. - М., 1977. - С. 172. [201]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]