Філологічний аналіз тексту

Осінь програла й просяяло її життя, що Бог вклав у неї душу й вийняв знову; що засвітилося в ній сонце й померкло назавжди... Назавжди, правда; але зате назавжди осмыслилась і життя її: тепер вуж вона знала, навіщо вона жила й що жила не дарма. Наприкінці роману протипоставлені раніше характеристики Ольги й Гафії Матвіївни зближаються: в описах обох героїнь підкреслюється така деталь, як думка в особі (погляді). Порівн.: От вона [Гафія Матвіївна], у темному платті, у чорному вовняній хустці на шиї... із зосередженим вираженням, із що затаились внутрішнім змістом в очах. Думка ця села невидимо на її особу...
Перетворення Гафії Матвіївни актуалізує ще один зміст її прізвища, яка, як і ім'я Обломова, носить амбівалентний характер. «Пшениця» в християнській символіці - знак відродження. Дух самого Обломова не зміг воскреснути, але відродилася душа Гафії Матвіївни, що стала матір'ю сина Іллі [205] Ілліча: «Гафія... виявляється прямо дієприкметникової до продовження роду Обломовых (безсмертю самого героя)»1.
Андрій Обломів, що виховується в будинку Штольца й носить його ім'я, в фіналі роману пов'язаний із планом майбутнього: об'єднання імен двох протипоставлених один одному героїв служить знаком можливого синтезу кращих почав обох персонажів і представля_ ними «философий». Таким чином, ім'я власне виступає і як знак, що виділяє план проспекции в художньому тексті: Іллю Ілліча Обломова поміняє Андрій Ілліч Обломів.
Отже, власні імена відіграють важливу роль у структурі тексту й образної системі розглянутого роману. Вони не тільки визначають істотні особливості характерів героїв, але й відбивають основні сюжетні лінії добутку, установлюють зв'язку між різними образами й ситуаціями. Власні імена пов'язані із просторово-тимчасовою організацією тексту. Вони «оголюють» сховані змісти, важливі для інтерпретації тексту; служать ключем до його підтексту, актуалізують интертекстуальные зв'язку роману й виділяють різні його плани (міфологічний, філософський, побутовий і ін.), підкреслюючи їхню взаємодію.

Питання й завдання

1. Прочитайте драму А.Н. Островського «Безприданниця».
2. Визначите етимологію імен, по батькові й прізвищам таких персонажів п'єси, як Кнурів, Вожеватов, Паратов. Чи можна вважати ці антропоніми значущими іменами власними? Яке співвідношення цих імен і ім'я головної героїні драми - Лариса?
3. Проаналізуйте номинационный ряд головної героїні п'єси. Чи зв'язано його розгортання з розвитком сюжету й особливостями композиції драми?
4. Розглянете власні імена інших персонажів п'єси. Яку роль грають вони для розкриття образів героїв, для інтерпретації тексту в цілому? Які опозиції ви можете виділити в ономастичному просторі драми?
5. Покажіть роль власних імен у драмі «Безприданниця» у створенні смысловой багатомірності тексту.
Ремарки в тексті драми

Ремарки (сценічні вказівки) - особливий тип композиційно-стилістичних одиниць, включених у текст драматичного добутку й поряд з монологами й репліками персонажів [206] сприятливому створенню його цілісності. Основна функція ремарок - вираження інтенцій автора. Одночасно цей засіб передачі авторського голосу служить способом безпосереднього впливу на режисера, акторів і читача драми. Таким чином, ремарки завжди прагматично обумовлені і визначають адекватність інтерпретації драматичного добутку.
Основні типи ремарок зложилися в російської драматургії XVIII - початку XIX в. (під впливом західноєвропейської драматургії). У цей же період визначилися й
1 Краснощекова Е. Іван Олександрович Гончарів: Мир творчості. - Спб., 1997. - С. 343. [206]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]