Філологічний аналіз тексту

Осінь бути похованими в єдиній труні...» Мотиву спокуси й гріха протиставляється, таким чином, повна єдність у щирій любові, що пройшла всі життєві випробування й перейшла у вічність. Не випадковий вибір цитируемого тексту: Петро й Февронія втілюють образ небесного шлюбу і є його заступниками, хоронителями цнотливості, щиросердечної й тілесної чистоти, їхня молитва, предстательство допомагають «відбивати разженные стріли спокус диавольских» («Акафіст святим Петрові й Февронії», кондак 4). Саме ім'я благовірної княгині - Февронія (від латинського слова Ferbrutus - «день очищення») - корелює із заголовком оповідання «Чистий понеділок» і співвідноситься з мотивом пошуку героїнею чистоти й цілісності, с мотивом духовного подвигу. Третя ж цитата з «Повісті про Петра й Февронію» - повтор першої, але це вже оцінка героя оповідання: Звичайно, гарний... «Змій у єстві людському, зело прекрасному». Тема спокуси й спокуси проектує, таким образом, на відносини персонажів «Чистого понеділка»: відмовившись від «диавольского», героїня вибирає «божественне». Вибір її знаходить висвітлення в динаміці образних засобів тексту.
Межтекстовое простір, що поєднує претексти (тексти- попередники) і «новий», «молодший» текст, понима-[224]-ется досить широко: воно включає не тільки властиво тексти літературних творів, але й стійкі жанрові форми, сюжетні схеми, архетипические образи й образні формули, «чужі» висловлення, пов'язані з тим або іншим культурним кодом. Так, в п'єсі А.П. Чехова «Вишневий сад» висловлення персонажів відсилають до ідей, утратившим на рубежі XIX-XX вв. колишню впливовість і висоту». Ремінісценція в цьому випадку вказує на вульгаризованный джерело, фіксує комедійну дистанцію між «оригіналом» і «списком»1. У мовленні Перехожого, наприклад, що змішує Надсона з Некрасовим, використовуються ключові для народництва цитати з добутків цих поетів, Симеонов-Пищик вульгаризує Ницше. Одночасно в комедії Чехова обіграються сюжетно^-композиційні схеми ряду інших текстів: так, «любовний трикутник слуг (Яша - Дуняша - Епиходов) орієнтований на тріо "комедії масок" (Арлекін - Коломбина - Пьеро). А у відмінності Ані й Вари відбивається полярність євангельських Марії й Марфи»2.
Виявлення «чужих» текстів, «чужих» дискурсов у складі аналізованого добутку определенйе їхніх функцій становить интертекстуальный аспект його розгляду. Співвіднесеність же одного тексту з іншими (у широкому їхньому розумінні), визначальна його значеннєву повноту й семантичну множинність, називається интертекстуальностью.
Интертекстуальные елементи в складі художнього твору різноманітні. До них ставляться:
1) заголовка, що відсилають до іншого добутку;
2) цитати (з атрибуцією й без атрибуції) у складі тексту;
3) алюзії;
4) ремінісценції;
5) епіграфи;
6) переказ чужого тексту, включений у новий добуток;
7) пародіювання іншого тексту;
8) «крапкові цитати» - імена літературних персонажів інших добутків або міфологічних героїв, включені в текст;
9) «оголення» жанрового зв'язку розглянутого добутку з текстом- попередником і ін.3
1 Альми И.Л. Статті про поезію й прозу. - Володимир, 1999. - Кн. 2. - С. 241.
2 Там же. - С. 242.
3 Див.: Фатеева Н.А. Типологія интертекстуальных елементів і зв'язків у художнім мовленні // Изв. РАН. Сірий. літ. і мови. - 1998. - Т. 57. - № 5. - С. 25 - 38. [225]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]