Філологічний аналіз тексту

Осінь Интертекстуальный підхід до художнього твору одержав особливо широке поширення в останні десятиліття у зв'язку з розвитком концепції интертекстуальности в постструктуралистской критиці (Р. Барт, Ю. Кристева й ін.), однак [225] виявлення в тексті значимих для його організації й розуміння цитат і ремінісценцій, установлення його зв'язків з іншими текстами, визначення й аналіз «бродячих» сюжетів мають давні й глибокі традиції (згадаємо, наприклад, школу А.Н. Веселовского в Росії). Об'єктом розгляду интертекстуальных зв'язків можуть служити не тільки сучасні тексти, але й тексти класичної літератури, також пронизані цитатами й ремінісценціями. У той же час особливий інтерес викликає интертекстуальный аналіз таких текстів, для яких характерно «перетинання й контрастна взаємодія різних «текстових площин», розмивання границь між ними, текстів, де авторські інтенції реалізуються насамперед у монтажі й перетворенні різнорідних интертекстуальных елементів.
У рамках філологічного аналізу літературного твору обмежуються, як правило, тільки розглядом фрагментів интертекста й окремих интертекстуальных зв'язків. Розгорнутий же интертекстуальный аналіз повинен відповідати двом обов'язковим умовам: по-перше, з погляду Ю. Кристевой, літературне добуток повинне послідовно розглядатися «не як крапка, але як місце перетинання текстових площин, як діалог різних видів листа - самого письменника, одержувача (або персонажа) і, нарешті, листа, утвореного нинішнім або попереднім культурним текстом»1, по-друге, текст повинен розглядатися як динамічна система: «Любою текст є продукт усмоктування й трансформації якого-небудь іншого тексту... Поетична мова піддається, як мінімум, подвійному прочитанню»2.
Розглянемо докладніше типи й функції интертекстуальных елементів - спочатку у ряді художніх творів (на матеріалі прози Н. С.Лєскова), а потім в оповіданні Т. Толстій «Любиш - не любиш».

Функції межтекстовых зв'язків у добутках Н.С.Лєскова

Н.С. Лєсков увійшов у російську літературу як один з «найбагатших лексикаторов» (М. Горький). За ним давно й міцно затвердилася слава чудового майстра розповіді, письменника, що віртуозно володів скарбами народного мовлення, що часто зверталося до словотворчості і язиковій грі. У тіні, однак, залишилися інші особливості його стилю, насамперед послідовне об-[226]-рощення до «чужого» текстам, широке використання різних образів росіянці й світовій літературі. Одну із завдань художньої творчості Н.С. Лєсков бачив у тім, щоб, «ударивши в старий камінь священних сказань», «сточити з нього струмінь живу й саму цілющу»3.
Добутку письменника пронизані цитатами з інших текстів, алюзіями й ремінісценціями, часто відкриваються епіграфами, що встановлюють межтекстовые переклику. До образів росіянці й світовій літературі відсилають і заголовка оповідань і повістей Лєскова, див., наприклад, такі заголовки, як «Леді Макбет Мценского повіту» або «Російський Телемак» (первісна назва повести «Зачарований мандрівник»). Для прози письменника характерно «оголення» межтекстовых зв'язків його добутків, які помітно виділяються в російській прозі другої половини XIX в. по кількості й ступеня щільності в тексті розгорнутих і «крапкових» цитат.
Гранично різноманітні й джерела «чужих» текстів, до яких звертається Лісочків. Це Священне Писання, житія, праці батьків церкви, Пролог, апокрифи,
1 Від структуралізму до постструктурализму: Французька семіотика. - М., 2000. - С. 37.
2 Кристева Ю. Бахтин: Слово, діалог і роман // Діалог. Карнавал. Хронотоп. - 1993. -№3. - С. 5-6. [226]
3 Лєсков Н.С. Житія як літературне джерело // Н.С. Лєсков про літературу й мистецтво. - Л., 1984. - С. 39.
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]