Філологічний аналіз тексту

Осінь вона, з одного боку, випробовує спрагу любові й тепла, з іншого боку - спрагу слова, порівн.: Хто ж був так твердий, що вклав у мене любов і ненависть, страх [238] і тугу, жалість і сором - а слів не дав: украв мовлення, запечатав рот, наклав залізні засуви, викинув ключі!
Протиставлення двох різних дискурсов актуалізує в оповіданні метаязыковую тему - роль мови в спілкуванні й самовираженні. «Интертекстуальность стає механізмом метаязыковой рефлексії»1 (виділене Н.А. Фатеевой. - Н.Н.). Співвідносність же виділюваних интертекстуальных комплексів підкреслює паралелізм, майже дзеркальність ситуацій оповідання: маленька героїня любить няньку Грушу й ненавидить «дурну, стару, товсту, безглузду» Марьиванну, але при цьому страждає від її ворожості. Виявляється, однак, що інша дівчинка ніжно любить це «посміховище» і саме в ній бачить свою «дорогу нянечку»: И дивитеся - ця туша, залившись сльозами й задихаючись, теж обхопила цю дівчинку, і вони - чужі/ - от отут, прямо в мене на очах, обидві кричать і ридають від своєї дурної любові!- Це нянечка моя! Люблячу ж цю дівчинку Марьиванна, у свою чергу, страждає від нелюбові до неї героїні, що не розуміє.
Повтор нянечка моя зближає в тексті субъектно-мовні плани й головної героїні, і «худої» дівчинки: улюбленою нянечкою в результаті називається в оповіданні й Груша, і «безглузда» Марьиванна. Переклик ситуацій і збіг найменувань (нянечка моя), здавалося б, протипоставлених персонажів повертає до цитатного заголовку «Любиш - не любиш», що підкреслює непередбачуваність і суб'єктивність почуття, незалежність любові від законів логіки. В оповідання, організоване точкою зору ребенка, вторгається голос «дорослого» оповідача, стверджуючу ірраціональність любові:

Це нянечка моя!
Агов, дівчинка, ти що? Протри ока! Це ж Марьиванна! Геть же, геть у неї бородавка!..
Але хіба любов про це знає?

Таким чином, взаємодія интертекстуальных елементів в оповіданні «Любиш - не любиш» визначає його композиційну й значеннєву домінанту, виділяє наскрізні опозиції тексту, актуалізує сховані змісти. У свою чергу, текст добутку дає нове осмислення включеним у нього претекстам.

Питання й завдання

1. Прочитайте оповідання Т.Толстой «Ріка Оккервиль».
2. Виділите в ньому елементи интертекста. Укажіть джерела претекстів. [239]
3. Визначите основні форми интертекстуальных зв'язків (цитати, ремінісценції, алюзії й ін.).
4. До якого тексту відсилають початкова й кінцева частини добутку, що обрамляють оповідання? Як цей интертекстуальный комплекс інтерпретує образ героя?
5. Визначите роль у тексті цитат і реминисценцийиз добутків М.Ю. Лермонтова.
6. Покажіть зв'язок интертектсуальных елементів і тропів тексту.
7. Як перетворяться в оповіданні претексти? Яку роль грає це перетворення в інтерпретації оповідання «Ріка Оккервиль». [240]
1 Фатеева Н.А. Контрапункт интертекстуальности, интертекст у світі текстів. - М., 2000. - С. 38. [239]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]