Філологічний аналіз тексту

Осінь країна, пам'ять - механізм. У результаті пам'ять одержує багатомірну характеристику. Вона інтерпретується як простір, будинок, вмістище, оптичне пристрій, нарешті, як наділене енергією й творчою силою істота.
В «Інших берегах» Набоков відмовляється від хронологічно точного, послідовного викладу фактів і подій минулого, які традиційно характерні для жанру автобіографії. Оповідання нелінійно й характеризується різкими переходами з одного тимчасового плану в іншій, регулярними перемиканнями із зовнішнього, событийного миру у внутрішній мир автора, сполученням оповідання про минуле з оголенням процесу породження тексту. «Гра» спогадів доповнюється метатекстовой грою, див., наприклад: У холодній кімнаті, на руках у белетриста, умирає Мнемозина; Я не раз зауважував, що коштує мені подарувати вигаданому героєві живий дріб'язок зі свого дитинства, і вона вже починає тьмяніти й стиратися в моїй пам'яті... Так, вкраплений у початок «Захисту Лужина» образ моєї французької гувернантки гине для мене в чужому середовищі, нав'язаної автором. От спроби врятувати що ще залишилося від цього образа.
Наскрізний образ добутку - образ Мнемозины, богині пам'яті. Він регулярно з'являється при переході від однієї композиційної частини до інший і мотивує відбір зображуваного й порушення лінійності оповідання. Пам'ять при цьому персоніфікується, їй приписуються властивості активно діючого суб'єкта. Порівн.: Коверзувати й корячиться Мнемозина починає тільки тоді, коли доходиш до глав юності; За допомогою Василя Мартиновича Мнемозина може випливати й далі по особистому узбіччю загальної історії; ...Зауважую, що Мнемозина починає плутати й розгублено зупиняється в тумані, де там і хомутник, як на стародавніх картах, видніються димчасті, таємничі пробіли: терра інкогніто...
Мнемозина - не тільки богиня пам'яті, але й мати муз, цей міфологічний образ підкреслює тему зв'язку пам'яті й творчості, спогадів і мистецтва.
«Я думаю, що пам'ять і уяву належать до тому самому, досить таємничому миру людської свідомості... - говорив В.В.Набоков. - Можна було б сказати, що пам'ять є рід зображення, сконцентрованого на визначений-[38]-ний крапці...»1. Факти й картини минулого не тільки «затопляють» пам'ять, але й «відкладаються» у ній «відразу перебіленими чернетками». Для оповідача при цьому однаково значимі й емоційна, і зорова, і слуховая, і тактильна пам'ять, і пам'ять заходів. Для відтворення картин колишнього регулярно використовуються синестетические метафори, характерні для стилю Набокова, і складні епітети, що сполучають позначення різних почуттєвих ознак, порівн.:

На крайній доріжці парку лиловизна бузку, перед якою я стояв чекаючи бражників, переходила в пухку пепельность у міру повільного вгасання дня, і молоком розливався туман по полях, і молода місяць кольору Ю висіла в акварельному небі кольору В... В похмурі ночі, пізньою осінню, під крижаним дощем, я ловив ночниц на принаду, вимазавши стовбури в саду запашною сумішшю патоки, пива й рому: серед мокрого чорного мороку мій ліхтар театрально висвітлював липко-блискучі тріщини в дубовій корі, де... казково^-прекрасні катокалы усмоктували п'яну насолоду кори...

У текст «Інших берегів» включена «сповідь синэстета» - своєрідний ключ для читача тексту, порівн., наприклад:

У білястій групі букви Л, Н, ПРО, X, Э представляють... досить бліду дієту з вермішелі, смоленської каші, мигдального молока, сухої булки й шведського хліба. Групу мутних проміжних відтінків утворять клістирне Ч, пушисто-сизе Ш и таке ж, але з прожовтю, Щ. Переходячи до спектра, знаходимо: червону групу з вишнево-цегельним Б (густіше, чим В), рожево-фланелевим М и рожево^-тілесним... В; жовту групу з жовтогарячим Е, охряним Е, палевим Д, світло-палевим И, золотавим У и латуневым Ю...

1 Бесіда Володимира Набокова з Пьером Домергом // Зірка. - 1996. - № П. - З 60. [39]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]