Філологічний аналіз тексту

Осінь
Реалізація ж у тексті образної паралелі «минуле - п'єса для театру» зближає форми теперішнього часу з формами теперішнього сценічного, які звичайно вживаються в ремарках драматичних добутків. Таким чином, форми сьогодення здобувають синкретизм семантики й поліфункціональність. В тексті актуалізуються такі їх «семантичні обертони» (Ю.П.Князєв), як відсутність чітких тимчасових границь і незавершеність. У сполученні ж з лексичними конкретизаторами зі значенням тривалості або сталості форми сьогодення здобувають позачасове значення й затверджують перемогу пам'яті над «диявольським часом», порівн.: Шумлять на вічному вырском вітру старі дерева, голосно співають птаха, а через ріку доноситься нестрункий і захоплений гамір сільської молоді, що купається, як дикі звуки зростаючих овацій.
Таке вживання форм сьогодення й регулярні перемикання тимчасових планів створюють у тексті эстетический ефект співіснування подій і явищ, стосовних до різних темпоральным площинам; їхньої характеристики в результаті здобувають плинність, рухливість, циклічність і накладаються один на одного.
Взаємодія й взаємопроникнення різних тимчасових планів характерні й для синтаксичної організації тексту. Це [42] особливо яскраво проявляється в будові багаточленних складних речень, що поєднують елементи проспекции і ретроспекції. Предикативні частини, що описують ситуації минулого, вільно сполучаються із частинами, що різко переміщають дію в іншій - більше пізній - відрізок часу, при цьому інформація розподіляється з обліком не тільки двох темпоральных планів, але й двох мирів: миру реального й миру подань, дійсного й ілюзорного; порівн., наприклад:

...Вона [мати] сповільнює читання, багатозначно розділяючи слова, і перш ніж перевернути сторінку, таємниче кладе на неї маленьку білу руку з перснем, прикрашеним алмазом і рожевим рубіном, у прозорих гранях яких, кабы зорче тоді дивилося мені в них, я міг би розрізнити ряд кімнат, людей, вогні, дощ, площа - цілу еру емігрантського життя, що стояло прожити на гроші, виручені за це кільце.

План ірреальний звичайно містить погляд у майбутнє (стосовно описуваним подіям), у ньому виявляються зближення, що розкривають таємні «візерунки» долі. Так будується, наприклад, багаточленна конструкція, що описує «левітацію» батька, що оповідач спостерігає в дитинстві: використання в ній порівняння, перехід від минулі до сьогодення «внутрішнього зору» і концентрації в останніх предикативних частинах лексичних одиниць поля «смерть» зміщають зображуване в інший часовий план, не відбитий безпосередньо в тексті, «пророкують» загибель батька й виражають скорбота, що послабляється не часом оповідача. У рамках такої синтаксичної побудови лексичні одиниці здобувають багатозначність (наприклад, підносився, незримі качальщики, спочиваючий, смертні руки й ін.), а інформація, укладена в реченні, виявляється «багатошарової», багаторівневої (у ній можна виділити побутовий рівень, рівень проспекции й метафізичний рівень).
Иерархичность організації багатопланової в семантичному відношенні синтаксичної структури служить також засобом співвіднесення особистого часу з часом історичним. «Інші береги» - спогаду, у центрі яких частка буття окремої особистості; відомості ж про історичні події й «ритмах епохи» звичайно даються як попутний коментар, див., наприклад, опис вражень від смерті Лева Толстого, асоціативно, через порівняння, що вказує на прийдешні історичні катаклізми: «Так що ти», - удрученно й тихо викликнула вона [мати], з'єднавши Руки, і потім додала: «Пора додому», - точно смерть Толстого була провісником якихось апокалиптических лих.
Соположение й взаємодія різних тимчасових і модальних планів роблять
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]