Філологічний аналіз тексту

Осінь «пекельного» концерту, що розвертається в місті, див., наприклад:

Оркестр не заграло, і навіть не гримнув, і навіть не вистачив, а саме, по огидному вираженню, урізав якийсь неймовірний, ні на що не схожий по розв'язності своєї марш...
На бар'єр лізли цікаві, чулися пекельні вибухи реготу, скажені лементи, заглушаються золотим дзенькотом тарілок з оркестру.

Переслідування Бездомним Воланда супроводжується «ревінням полонезу», а потім арією Гремина, поле Маргарити - звуками вальсів і маршів. Різноманітні звуки, зливаються в «шум», «гуркіт», «рева», протиставляються мрії Майстра про тиші:

- Я чи знаєте, не виношу шуму, метушні, насильств і всяких речей у цьому роді. В особливості ненависний мені людський лемент, будь те лемент страждання, люті або інший який- нибудь лемент.

Це протиставлення робить особливо значимим чотириразовий повтор ситуацій, у яких головні герої роману «страшно (пронизливо)» кричать, і саму їхня послідовність. У другому розділі «таким страшним голосом, що Иешуа відхитнувся», Пілат кричить, що царство істини ніколи не настане. У главі 31 над горами прокотився, як трубний голос, страшний голос Воланда: - Пора!! У главі 32, вимагаючи милосердя до Пілата (повторення ситуації із Фридой), пронизливо крикнула Маргарита - і від цього лементу зірвався камінь у горах і полетів по уступах у безодню. Нарешті, у грім, що руйнує гори, перетворюється лемент Майстра: - Вільний! Вільний! Він чекає тебе!
Закінчення Майстром роману про Пілата виявляється останнім моментом історичного часу, що переміняється вічністю. Це й торжество милосердя, одного із проявів божественної істини.
Повтори - основа зближення «ершалаимских» і «московських» глав роману, переклику між якими численні. Так, співвідносяться описи грози в Москві й Ершалаиме, пов'язані з оборотністю тропа, порівн.: Адміністратор протер ока й побачив, що над Москвою низько повзе желтобрюхая грозова хмара. Удалині густо забурчало. - По небу із заходу піднімалася грізно й неухильно грозова хмара. Краю її вже скипали білою піною, чорне димне [62] черево відсвічувало жовтим. Хмара гарчала, і з її час від часу вивалювалися вогненні нитки.
«Паралель "Москва - Ершалаим" є однієї з найбільш очевидних в романі... Згадаємо й інші деталі антуражу: криві вузькі провулки Арбата - Нижнє місто, толстовки - хітони, два пятисвечия над Храмом Ершалаимским в ніч Великодня - десять вогнів у вікнах "установи" у ту ж ніч. Навіть соняшникове масло Аннушки, що зіграло таку фатальну роль у долі Берліоза, відповідає рожевому маслу Пілата»1. Театр «Вар'єте», пов'язаний з мотивами балагана й одночасно бесівського шабашу2, співвідноситься з образом Лисої гори - місця страти Иешуа - і традиційного місця шабашу, образуя амбівалентна єдність.
И в «московських», і в «ершалаимских» главах повторюються мовні засоби, обозначающие спеку, «безжалісний пригрів». Наскрізний образ роману - образ тьми, що обрушується на Велике місто, - зв'язується як з Москвою, так і з Ершалаимом, порівн.: Тьма, що прийшла із Середземного моря, накрила ненавидимый прокуратором місто. Зникли висячі мости, що з'єднують храм зі страшної Антониевой вежею, спустилася з неба безодня й залила ...Палац із бійницями, базари, караван-сараї, провулки, ставки... Пропав Ершалаим - велике місто, начебто не існував на світі; Ця тьма, що прийшла із заходу, накрила величезне місто [Москву]. Зникли мости, палаци.
1 Гаспаров Б.М. Літературні лейтмотиви. - М., 1993. - С. 43.
2 Там же. - С. 46. [63]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]