Філологічний аналіз тексту

Осінь Відзначені точки зору взаємодіють в оповіданні, у тому самому контексті можуть поєднуватися різні їхні сигнали.
Точка зору героя оформляється в мовленні оповідача й співвідноситься з його точкою зору. Уподібнення й образні відповідності, установлювані героєм, наприклад, постійно коректуються й доповнюються оповідачем: Якби Егорушка мав багату фантазію, то міг би подумати, що під ковдрою лежала стоглавая гідра.
Деякі порівняння й метафори повторюються як у контекстах, пов'язаних з точкою зору героя, так і в мовленні оповідача - і виступають як наскрізні образи повести (образ птаха, тополі, непотрібної, кинутої речі).
На тлі авторського мовлення особливо яскраво виділяються описи, які даються в тексті повести з погляду Егорушки й містять форми остранения1, що відбивають особливості дитячого світосприймання; у них використовуються непрямі найменування предметів, в авторське мовлення включаються алогізми, характеристики, надлишкові з логічної точки зору: За огорожею під вишнями день і ніч спали Егорушкин батько й бабуся Зінаїда Данилівна. Коли бабуся вмерла, її поклали в довгу, вузьку труну і прикрили двома п'ятаками ока, які не хотіли закриватися. До своєї смерті вона була жива й носила з базару м'які бублики, посипані маком, тепер же вона спить, спить...
Однак випадки остранения вичерпуються в повісті лише розгорнутими п'ятьма контекстами, причому в останньому з них - знаменитому описі грози {Ліворуч, як начебто хтось чиркнув по небу сірником, мигнула бліда, фосфорична смужка й потухла. Почулося, як десь дуже далеко хтось пройшовся по залізному даху. Імовірно, по даху йшли босоніж, тому що залізо проворчало глухо) - наївно- безпосереднє сприйняття Егорушки, доповнюється позицією оповідача.
Контексти, що втілюють точку зору Егорушки, сполучаються з контекстами, в яких відбита колективна точка зору персонажів. Це може бути:
- позиція всіх находящихся в бричці:

Через хвилину бричка рушила в шлях. Точно вона їхала назад, а не далі, подорожани бачили те ж саме, що й до полудня. Пагорби усе ще тонули в ліловій далечіні, і не було видно їхнього кінця; миготів бур'ян;

- позиція підводчиків:

Стало чутно, як під ногами шедшего шаруділа трава й потріскував бур'ян, але за світлом багаття нікого не було видно. Нарешті разда-[105]-лисій кроки поблизу, хтось кашлянув, світло, що мигало, точно розступилося, з очей спали завіса, і підводчики раптом побачили перед собою людини;

- загальна точка зору Івана Иваныча й Егорушки:

Іван Иваныч відчинив хвіртку й разом з Егорушкой побачив великий двір, що поростив бур'яном і реп'яхом. У ста кроках від воріт стояв невеликий будиночок із червоним дахом і з зеленими ставнями.

Таким чином, оповідальна перспектива повести постійно коливається й розширюється за рахунок введення декількох можливих суб'єктів сприйняття. Вона заглиблюється також у результаті включення в оповідання «голосів» персонажів. Так, у сцені бесіди підводчиків у багаття представлене мальовниче непряме мовлення персонажів із вкрапленням елементів їхнього невласно-прямого мовлення:

Пантелей розповідав, що в колишній час, коли ще не було залізниць, він ходив з
1 Під остранением розуміється прийом опису особи або предмета, що складає в тім, що автор описує «річ, як у перший раз бачену» (Шкловский В. Б. Про теорію прози. - М., 1983. - С. 15). [105]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]