Філологічний аналіз тексту

Осінь і на ознаку дії: закуски соковито блищать, крупно жовтіє ромашка, пахне священно кипарисом, льодисто краю сіяють;
- синонімічні й антонимические об'єднання й асоціативні зближення: скрип-хрускіт, негаданность-нежданность, ллється-мерехтить, свіжі-білі й ін. [117]
На тлі гранично точних описів природи й побутових реалій виділяються вказівні й невизначені займенники, що заміняють прямі найменування. Вони пов'язані із зіставленням двох мирів: дольнего й горнего. Перший відтворюється в тексті у всім його (миру) різноманітті. Другий для оповідача невимовний: И я коли- те вмру, і все... Всі ми зустрінемося там.
Детальні характеристики побутових реалій, що служать засобом зображення національного укладу, сполучаються в тексті з описом Москви, що незмінно рисується в єдності минулого й сьогодення. Показова щодо цього глава «Пісний ринок»: поступове розширення простору співвідноситься в ній з звертанням до історичного часу, при цьому історичні пам'ятники Москви й різні реалії, з нею зв'язані, усвідомлюються оповідачем як неотторжимые елементи його особистої сфери (не випадково в цьому фрагменті тексту виділяється повторюваний присвійний займенник мій): границя між минулим і сьогоденням руйнується, і особиста пам'ять оповідача зливається з пам'яттю історичної, переборюючи обмеженість окремого людського життя:

Що в мені б'ється так, напливає в очі туманом? Це - моє, я знаю. І стіни, і вежі, і собори... і димні хмарини за ними, і це моя ріка, і чорні ополонки, у воронах, і конячки, і зарічна далечінь посадів... - були в мені завжди. І всі я знаю. Там, за стінами, церковка, під бугром, - я знаю. І щілини в стінах - знаю. Я дивився через стіни... коли?.. І дим пожеж, і лементи, і сполох... - усе пам'ятаю! Бунти, і сокири, і плахи, і молебні... - всі думає минулим, моею минулим...

Мир, зображений Шмельовим, сполучає сиюминутное й вічне. Він рисується як дарунок Божий. Весь текст повести пронизує наскрізний семантичний ряд «світло». Його утворять слова із семами 'блиск', 'світло', 'сяйво', 'золото', які вживаються як у прямому, так і в переносному значенні. Освітленими (часто в блиску й сяйві) рисуються побутові реалії, світлом пронизана Москва, світло панує в описах природи і характеристиках персонажів. Внутрішнім, непочуттєвим зором маленький герой бачить і інше світло, що відкривається «оку духу» у любові: «Він є Світло» (Іоанн, 9:5). Мотив Божественного Світла розвивається на всім просторі тексту й зв'язує мовлення персонажів, мовлення оповідача-ребенка й дорослого оповідача:

Радісно до сліз б'ється в моїй душі й світить від цих слів. І бачиться мені, за вереницею днів Поста, - Святе Воскресіння, у світлах. Радісна молитвочка! Вона ласкавим світлом світить у ці смутні дні Поста ... і, плавно колишучись, грядет Цариця Небесна треба всім народом... Лик Її звернений до народу, і вся Вона блищить, рожево осяяна раннім весняним сонцем... Вся Вона - світло, і все змінилося з Нею, і стало храмом... Перетворення Господне... Ласкаве тихе світло від нього в душі донині... [118]

Наскрізний образ світла поєднує оповідання, що становлять «Літо Господне», і переборює фрагментарність оповідання. З образом світла зв'язаний і мотив перетворення: побутове, буденне життя рисується перетвореної двічі - поглядом ребенка, любовно й вдячно відкриваючий мир, і Божественним Світлом. Мотив перетворення в лексико-семантичній організації повести знаходить також вираження у використанні семантичного ряду «новий» і в повторних описах однієї й тієї ж реалії: спочатку прямому, потім метафоричному, на основі прийому уособлення з наступним узагальненням; порівн.:

Двір і довідатися не можна... Немає й брудного зрубу помийної ями: одягли її шатерчиком, - і блищить вона новими дошками, і пахне ялинкою... Новим здається мені наш двір - світлим і рожевим від піску, веселим; Біленька красуня берізка. Вона стояла на бугрі одна... -
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]