Філологічний аналіз тексту

Осінь зупиняють час. У тексті «Колишнього й дум» саме вони використовуються як засіб виділення «великим планом» ситуацій або подій, особливо значимих для автора (клятва на Воробйових гора смерть батька, побачення з Натали, від'їзд із Росії, зустріч у Туріні, смерть дружини). Вибір форм минулого недосконалого як знак певного авторського відношення до зображуваного виконує в цьому випадку й емоційно-експресивну функцію. Порівн., наприклад: Годувальниця в сарафані й душегрейке усе ще дивилася нам вслід і плакала; Зонненберг, ця забавна фігура з дитячого років, махав фуляром - навкруги нескінченний степ снігу.
Ця функція форм минулого недосконалого типова для художньої мовлення; вона пов'язана з особливим значенням недосконалого виду, що припускає обов'язкова наявність моменту спостереження, ретроспективної крапки відліку. А.И. Герцен використовує також експресивні можливості форми минулого недосконалого зі значенням багаторазового або узуально повторюваної дії: вони служать для типивации, узагальнення емпіричних деталей і ситуацій. Так, для характеристики побуту в будинку батька Герцен використовує прийом опису одного дня - опису, заснованого на послідовному вживанні форм недосконалого виду. Для «Колишнього й дум» характерна, таким чином, постійна зміна перспективи зображення: одиничні факти й ситуації, виділені великим планом, сполучаються с відтворенням тривалих процесів, що періодично повторюються явищ. Цікавий у цьому плані портрет Чаадаєв [132] побудований на переході від конкретних особистих спостережень автора до типової характеристики:

Я любив дивитися на нього середь цієї мішурної знаті, вітряних сенаторів, сивих джиґунів і почесної незначності. Як би не була густа юрба, око знаходив його негайно; літа не спотворили стрункого стану його, він одягався дуже ретельно, бліда, ніжна особа його було зовсім нерухомо, коли він мовчав, начебто з воску або з мармуру, «чоло, як череп голий»... Десять років стояв він, сложа руки, де-небудь у колони, у дерева на бульварі, у залах і театрах, у клубі й - втілений veto, живий протестацией дивився на вихор осіб, безглуздо вертілися біля нього...

Форми теперішнього часу на тлі форм минулого також можуть виконувати функцію вповільнення часу, функцію виділення подій і явищ минулого великим планом, однак вони, на відміну від форм минулого недосконалого в «изобразительно живописующей» функції відтворять насамперед безпосереднє час авторського переживання, пов'язаного з моментом ліричної концентрації, або (рідше) передають переважно ситуації типові, що неодноразово повторювалися в минулому й тепер реконструируемые пам'яттю як уявлювані:

Дібровний спокій і дібровний шум, безперервне дзижчання мух, бджіл, джмелів... і запах... цей трав'яно-лісовий захід... якого я так жадібно шукав і в Італії, і в Англії, і навесні, і печенею влітку й майже ніколи не знаходив. Іноді начебто пахне їм, після скошеного сіна, при широкко, перед грозою... і згадається невелике містечко перед будинком... на траві трирічний хлопчик, що валяється в конюшині й кульбабах, між кониками, усякими жуками й сонечками, і ми самі, і молодість, і друзі! Сонце сіло, ще дуже тепло, додому йти не хочеться, ми сидимо на траві. Кетчер розбирає гриби й свариться із мною без причини. Що це, начебто дзвіночок? до нас, чи що? Сьогодні субота - може бути... Трійка котить селом, стукає по мосту.

Форми теперішнього часу в «Колишньому...» зв'язані насамперед із суб'єктивним психологічним часом автора, його емоційною сферою, їхнє використання ускладнює образ часу. Відтворення подій і фактів минулого, знову безпосередньо пережитих автором, зв'язано й із уживанням номінативних речень, і в ряді випадків із уживанням форм минулого доконаного в перфектном значенні. Ланцюг форм теперішнього історичного й номінативів не тільки максимально наближає події минулого, але й передає суб'єктивне відчуття часу, відтворить його ритм:
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]