Філологічний аналіз тексту

Осінь 4) у протиставленні різних тимчасових планів і аспектів часу в структурі тексту.
Для темпоральной (тимчасовий) організації добутку і його композиції звичайно значимо, по-перше, зіставлення або протиставлення минулого й сьогодення, сьогодення й майбутнього, минулого й майбутнього, минулого, сьогодення й майбутнього, по-друге, протиставлення таких аспектів художнього часу, як тривалість - однократність (моментальність), швидкоплинність - тривалість, повторюваність - одиничність окремого моменту, тимчасовість - вічність, циклічність - необоротність часу. І в ліричному, і в прозаїчному добутку перебіг часу й суб'єктивне його сприйняття можуть служити темою тексту, у цьому випадку його тимчасова організація, як правило, корелює з його композицією, а концепція часу, відбита в [139] тексті й втілена в його темпоральных образах і характері членування тимчасового ряду, служить ключем до його інтерпретації.
Розглянемо в цьому аспекті оповідання И.А.Буніна «Холодна осінь» (1944), вхідний у цикл «Темні алеї». Текст будуєте як оповідання від першої особи й характеризується ретроспективною композицією: в основі його - спогаду героїні. «Сюжет оповідання виявляється убудованим у ситуацію речемыслительного дії спогаду (виділене М.Я. Дымарским. - Н.Н.).. Ситуація спогаду стає при цьому єдиним головним сюжетом добутку»1. Перед нами, у такий спосіб суб'єктивний час героїні оповідання.
Композиційно текст складається із трьох нерівних по обсязі частин: перша, тридцятилітній основу оповідання, будується як опис заручин героїні і її прощання з нареченим холодним вересневим вечором 1914 р.; друга - містить узагальнену інформацію про тридцять років наступного життя героїні; у третьої, гранично короткої, частини оцінюється співвідношення «одного вечора» - миті прощання - і всього прожитого життя: Але, згадуючи все те, що я пережила з тих пор, завжди запитую себе: так що ж все-таки було в моєму житті? І відповідаю собі: тільки той холодний осінній вечір. Ужели він був колись? Все-таки був. І це все, що було в моєму житті - інше непотрібний сон2.
Нерівномірність композиційних частин тексту - спосіб організації його художнього часу: вона служить засіб суб'єктивної сегментації тимчасового потоку й відбиває особливості його сприйняття героїнею оповідання, виражає її темпоральные оцінки. Нерівномірність частин визначає особливий часів ний ритм добутку, що заснований на перевазі ста тики над динамікою.
Великим планом у тексті виділяється сцена останнього побачення героїв, в якою виявляються значимими кожний їх же або репліка, порівн.:

Залишившись одні, ми ще небагато побыли в їдальні, - я здумав розкладати пасьянс, - він мовчачи ходив з кута в кут, потім попит]
- Хочеш пройдемося небагато? На душі в мене робилося усе важче, я байдуже відгукнулася:
- Добре... Одягаючись у прихожей, він продовжував щось думати, з милою усмішкою згадав вірші Фета: Яка холодна осінь! Надягни свою шаль і капот... [140]

Рух об'єктивного часу в тексті вповільнюється, а потім зупиняється: «мить» у спогадах героїні здобуває тривалість, а «фізичне простір виявляється лише символом, знаком якоїсь стихії переживання, захоплюючих героїв, що опановує ними»3:
1 Дымарский М.Я. Проблеми текстотворення й художній текст. Спб., 1999.-С. 204-205.
2 Бунін И.А. Собр. соч.: В 9 т. - М., 1966. - Т. 7. - С. 212. Всі цитати приводяться по цьому ж виданню. [140]
3 Штерн М.С. У пошуках втраченої гармонії: Проза И.А. Буніна 1930- 1940-х років. - Омськ, 1997. - С. 40. [141]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]