Філологічний аналіз тексту

Осінь лакований куб: там виднілася будинкова нумерація...
Просторові характеристики подій, що відтворяться в текст переломлюються крізь призму сприйняття автора (повіє вователя, персонажа), див., наприклад:

...Відчуття міста ніколи не відповідало місцю, де в ньому протікало моє життя. Щиросердечний напір завжди відкидав його в глибину описаної [146] перспективи. Там, отдуваясь, тупцювали хмари, і, розштовхуючи їхню юрбу, висів поперек неба сплывшийся дим незліченних печей. Там лініями, точно уздовж набережних, занурювали під'їздами в сніг будинки, що руйнувалися...
(Б. Пастернак. Охоронна грамота)

У художньому тексті відповідно різняться простір оповідача (оповідача) і простір персонажів. Їхня взаємодія робить художній простір усього добутку багатомірним, об'ємним і позбавленим однорідності, у той же час домінуючої в плані створення цілісності тексту і його внутрішньої єдності залишається простір оповідача, рухливість точки зору якого дозволяє об'єднати різні ракурси опису й зображення. Засобами вираження просторових відносин у тексті й вказівки на різні просторові характеристики служать язикові засоби: синтаксичні конструкції зі значенням місцезнаходження, буттєві речення, прийменниково-відмінкові форми з локальним значенням, дієслова руху, дієслова з значенням виявлення ознаки в просторі, прислівника місця, топоніми й ін., див., наприклад: Переправа через Іртиш. Пароплав зупинив пором... На іншій стороні степ: юрти, схожі на гасові цистерни, будинок, худобу... З тієї сторони їдуть киргизи... (М.Пришвін); Через хвилину вони пройшли сонну конторку, вийшли на глибокий, по маточину, пісок і мовчачи сіли в запилену извозчичью пролетку. Пологий підйом у гору серед рідких кривих ліхтарів... здався нескінченним... (И.А. Бунін).
«Відтворення (зображення) простору й вказівка на нього включаються в добуток як шматочки мозаїки. Асоціюючись, вони утворять загальну панораму простору, зображення якого може перерости в образ простору»1. Образ художнього простору може носити різний характер залежно від того, яка модель миру (часу й простори) існує в письменника або поета ( чирозуміється простір, наприклад, «по-ньютоновски» або мифопоэтически).
В архаїчній моделі миру простір не протипоставлений часу, час згущається й стає формою простору, що «втягується» у рух часу. «Мифопоэтическое простір завжди заповнений і завжди вещно, крім простору, існує ще непростір, втіленням якого є Хаос...»2 Мифопоэтические подання про простір, настільки істотні для письменників, втілилися в ряді [147] міфологем, які послідовно використовуються в літературі в ряді стійких образів. Це насамперед образ шляху (дороги), що може припускати рух як по горизонталі, так і по вертикалі (див. добутку фольклору) і характеризується виділенням ряду настільки ж значимих пространственны: крапок, топографічних об'єктів - поріг, двері3, сходи, міст і ін. Ці образи, пов'язані зі членуванням як часу, та й
1 Чернухина И. Я. Елементи організації художнього прозаїчного тексту. - Воронеж, 1984. - С. 44.
2 Сокир У.До Простір і текст // Текст: семантика й структура. - М., 1983. - С. 234, 239. [147]
3 Див., наприклад, інтерпретацію образа двері в стародавності: «Двері означали той "обрій", ту "межу", які дивилися в протилежні сторони світла й мороку й образно виражали крапку "межі"» (Фрейденберг О.М. Міф і література стародавності. - М., 1978. - С. 563). Семантику межі має й образ порога. Сходи в мифопоэтической традиції - образ, що втілює зв'язок «верху» і «низу», в літературі він відбиває внутрішній розвиток людини, його рух до істини або відступу від її, зв'язує зовнішнє й внутрішнє простори. Міст - образна паралель сполучного засобу, способу з'єднання різних мирів, початків, просторів. [148]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]