Філологічний аналіз тексту

Осінь простору. Так, у повісті А.М. Горького «Дитинство» за допомогою повторюваних лексичних засобів (насамперед слова тісний і похідних від нього) підкреслюється «тіснота» навколишнього героя простору. Ознака тісноти поширюється як на зовнішній мир, так і на внутрішній мир персонажа й взаємодіє з наскрізним повтором тексту - повтором слів туга, нудьга: Нудно, нудно якось особливо, майже нестерпно; груди наливаються рідким, теплим свинцем, він давить зсередини, розпирає груди, ребра; мені здається, що я здуваюся, як міхур, і мені тісно в маленької комнатке, під грибообразным стелею. [149]
Образ тісноти простору співвідноситься в повісті з наскрізним образом «тісного, задушливого кола моторошних вражень, у якому жив - та й донині живе - простий росіянин людина».
Елементи перетвореного художнього простору можуть зв'язуватися в добутку з темою історичної пам'яті, тим самим історичний час взаємодіє з певними просторовими образами, які звичайно носять интертекстуальный характер, див., наприклад, роман И.А. Буніна «Життя Арсеньєва»: И незабаром я знову пустився в мандрівки. Був на тих самих берегах Дінця, де колись кинувся з полону князь «горностаєм в очерет, білим гоголем на воду»... А від Києва їхав я на Курськ, на Путивль. «Сідлай, браті, свої хортиці комони, а мої ти готові, оседлани в Курьска напереди...»
Художній простір нерозривно пов'язане з художнім часом.
Взаємозв'язок часу й простору в художньому тексті виражається в наступних основних аспектах:
1) дві одночасні ситуації зображуються в добутку як просторово розсунуті, соположенные (див., наприклад, « Хаджі-Мурат» Л.Н. Товстого, «Білу гвардію» М. Булгакова);
2) просторова точка зору спостерігача (персонажа або I оповідача) є одночасно і його тимчасовою точкою зору, при цьому оптична крапка зори може бути як статичної, так і рухливий (динамічної): ...От і зовсім вибралися на волю, переїхали міст, піднялися до шлагбаума - і глянула в очі кам'яна, пустельна дорога, що смутно біліє й тікає й нескінченну далечінь... (И.А. Бунін. Суходіл);
3) тимчасовому зсуву відповідає звичайно просторовий зсув (так, перехід до сьогодення оповідача в «Житті Арсеньєва» И.А. Буніна супроводжується різким зсувом просторової позиції: Ціле життя пройшло з тих пор. Росія, Орел, весна... І от, Франція, Південь, средиземные зимові дні. Ми... уже давно в чужій країні);
4) прискорення часу супроводжується стиском простору (див., наприклад, романи Ф.М. Достоєвського);
5) навпроти, уповільнення часу може супроводжуватися розширенням простору, звідси, наприклад, детальні описи просторових координат, місця дії, інтер'єра та ін.;
6) перебіг часу передається за допомогою зміни просторових характеристик: «Прикмети часу розкриваються в просторі, і простір осмислюється й виміряється часом»1. Так, у повісті А.М. Горького «Дитинство», в тексті якої майже відсутні конкретні темпоральные показники (дати, точний відлік часу, прикмети історичного време-[150]-ні), рух часу відбивається в просторовому переміщенні героя, віхами його служать переїзд із Астрахані в Нижній, а потім переїзди з одного будинку в інший, порівн.: До весни дядьки розділилися... а дід купив собі великий цікавий будинок на Полевій; Дід зненацька продав будинок шинкареві, купивши іншої, по Канатній вулиці;
7) ті самі мовні засоби можуть виражати й тимчасові, і
1 Бахтин М.М. Питання літератури й естетики. - М., 1975. - С. 235. [150]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]