Філологічний аналіз тексту

Осінь 2) виявлення характеру цих позицій (динамічна - статична; зверху-знизу, с «пташиного польоту» та ін.) у їхньому зв'язку з тимчасовою точкою зору; [153]
3) визначення основних просторові характеристики добутку (місце дії і його зміна, переміщення персонажа, тип простору й ін.);
4) розгляд основних просторових образів добутку;
5) характеристика мовних засобів, що виражають просторові відносини. Останнє, природно, відповідає всіляким етапам аналізу, відзначеним вище, і становить і основу.
Розглянемо способи вираження просторових відносин в оповіданні И.А. Буніна «Легкий подих».
Тимчасова організація цього тексту неодноразово залучала дослідників. Описавши розходження між «диспозицією» і «композицією», Л.С. Виготський відзначив: «...Події з'єднані й зчеплені так, що вони втрачають свій життєвий тягар і непрозору каламуть; вони мелодически зчеплені один з одним, і у своїх наростаннях, дозволах і переходах вони як би розв'язую стягуючі їхні нитки; вони вивільняються з тих звичайних зв'язків у які вони дані нам у житті й в враженні про життя; він отрешаются від дійсності...»1 Складної тимчасовий організації тексту відповідає просторова його організація.
У структурі оповідання виділяються три основні просторові крапки зору (оповідача, Оли Мещерской і клас ний дами). Мовними засобами їх вираження служать номінації просторових реалій, прийменниково-відмінкові форми : локальним значенням, прислівника місця, дієслова зі значенням переміщення в просторі, дієслова зі значенням непроцесуальної колірної ознаки, локалізованого в конкретній ситуації (Далі, між чоловічим монастирем і острогом, біліє хмарний схил неба й сіріє весняне поле); нарешті, сам порядок проходження компонентів у складеному ряді, що відбиває на, правління оптичної точки зору: Вона [Оля] подивилася на молодого царя, на весь зріст написаного серед якийсь блищали тельной зали, на рівний проділ у молочних, акуратно гофрованих волоссях начальниці й очікувально мовчала.
Всі три точки зору в тексті зближені один з одним повтором лексем холодних, свіжий і похідних від них. Співвіднесеність їх створює оксюморонный образ життя-смерті. Взаємодія різних точок зору визначає неоднорідність художнього простору тексту.
Чергування різнорідних тимчасових відрізків відбивається зміні просторових характеристик і зміні місць дії; цвинтар - гімназичний сад - соборна вулиця - кабінет начальниці - вокзал - сад - скляна веранда - собор-[154]-ная вулиця - (мир) - цвинтар - гімназичний сад. У ряді просторових характеристик, як ми бачимо, виявляються повтори, ритмічне зближення яких організує початок і кінець добутку, характеризующегося елементами кільцевої композиції. У той же час члени цього ряду вступають у протиставлення: насамперед протиставляються «відкрите простір - закритий простір», порівн., наприклад: просторий повітовий цвинтар - кабінет начальниці або скляна веранда. Протипоставлено один одному й просторові образи, що повторюються в тексті: з одного боку, могила, хрест на їй, цвинтар, що розвивають мотив смерті (загибелі), з іншого боку - весняний вітер, образ, традиційно пов'язаний з мотивами волі, життя, відкритого простору. Бунін використовує прийом зіставлення сужающегося й расширяющегося просторів. Трагічні події в житті героїні пов'язані із сужающимся навколо її простором; див., наприклад: ...козачий офіцер, некрасивий і плебейський вид... застрелив її на платформі вокзалу, серед великої юрби народу... Наскрізні ж образи оповідання, що домінують у тексті, - образи вітру й легкого подиху -
1 Виготський Л. С. Психологія мистецтва. - М., 1986. - С. 196. [154]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]