Філологічний аналіз тексту

Осінь пов'язані із що розширюється (у фіналі нескінченно) простором: Тепер це легкий подих знову розсіявся у світі, у цьому хмарному світі, у цьому холодному весняному вітрі. Таким чином, розгляд просторової організації «Легені подиху» підтверджує висновки Л.С. Виготського про своєрідність идейно-эстетического змісту оповідання, що відбилося в його побудові.
Отже, облік просторових характеристик і розгляд художнього простори - важлива складова частина філологічного аналізу тексту.

Питання й завдання

1. Прочитайте оповідання И.А.Буніна «В одній знайомій вулиці».
2. Виділите провідну просторову точку зору в структурі оповідання.
3. Визначите основні просторові характеристики тексту. Як виділювані в ньому місця дії співвідносяться із двома основними тимчасовими планами тексту (минуле й сьогодення)?
4. Яку роль в організації тексту оповідання грають його интертекстуальные зв'язку - повторювані в ньому цитати з вірша Я. П. Полонского? Які просторові образи виділяються у вірші Полонского й у тексті оповідання?
5. Укажіть мовні засоби, що виражають просторові відносини в тексті. У чому їхня своєрідність?
6. Визначите тип художнього простору в розглянутому тексті й покажіть його динаміку. [155]
7. Чи згодні ви з думкою М.М.Бахтина, що «усяке вступі в сферу змістів здійснює тільки через ворота хронотопов»?1 Які хронотопы ви можете відзначити в оповіданні Буніна? Покажіть сюжетообразующую роль хронотопа.

Художній простір драми:
А. Вампилов «Минулим улітку в Чулимске»

Художній простір драми характеризується особливою складністю. Простір драматургічного тексту обов'язково повинне враховувати простір сценічне, визначати форми його можливої організації. Під сценічним простором розуміється «простір, конкретно сприймане публікою на сцені... або ж на фрагментах сцен усілякі сценографії»2.
Драматургічний текст, таким чином, завжди співвідносить систему представлених у ньому подій з умовами театру й можливостями втілення дії на сцені із властивими їй границями. «Саме на рівні простору... і здійснюєте зчленування т е к с т - с п е к т а к л ь»3. Форми сценічного простори визначаються авторськими ремарками й пространствен але-тимчасовими характеристиками, що втримуються в репліка: персонажів. Крім того, в драматургічному тексті завжди представлені вказівки на внесценическое простір, не обмежене умовами театру. Те, що не показано в драмі, тим не менш відіграє важливу роль у її інтерпретації. Так, внесценичское простір «іноді вільно використовується для певного роду відсутності... для заперечення того, що "є"... Образно внесценическое простір» (виділений Ш.Леви. - Н.Н.) можна представити у вигляді чорної аури сцени або особливого типу порожнечі, що витає над сценою, іноді стаючи чимсь начебто набивочного матеріалу між дійсністю як такою й внутрітеатральною дійсністю...»4 У драмі, нарешті, у силу специфіки цього роду літератури особливу роль грає символічний аспект просторової картини миру.
Звернемося до п'єси А.Вампилова «Минулим улітку в Чулимске» (1972 р.), що
1 Бахтин М. М. Питання літератури й естетики. - М., 1975. - С. 391. [155]
2 Пави П. Словник театру. - М., 1991. - С. 262.
3 Там же. - С. 263.
4 Леви Ш. За межами чеховської сцени: (Сценічне подання порожнечі) // Чеховиана. Поле «Чайки». - М., 2001.- С. 244. [156]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]