Філологічний аналіз тексту

Осінь відрізняє складний жанровий синтез: у ній взаємодіють елементи комедії, «драми вдач», притчі й трагедії. Драма «Минулим улітку в Чулимске» характеризується єдністю місця дії. Його визначає перша («обстановочна») ремарка, що відкриває п'єсу й представляє собою розгорнутий описовий текст: [156]

Літній ранок у тайговому райцентрі. Старий дерев'яний будинок з високим карнизом, верандою й мезоніном. За будинком піднімається самотня береза, далі видна сопка, унизу покрита ялиною, вище - сосною й модриною. На веранду будинку виходять три вікна й двері, на яке прибита вивіска «Чайна»... На карнизах, віконних лиштвах, ставнях, воротах - усюди ажурне різьблення. Наполовину оббита, обшарпанная, чорна від часу, різьблення ця всі ще надає будинку ошатний вид...1

Уже в першій частині ремарки, як ми бачимо, формуються наскрізні семантичні опозиції, значимі для тексту в цілому: «старе - нове», «краса - руйнування». Це протиставлення зберігається й у наступній частині ремарки, сам обсяг якої свідчить про її особливу значимість для інтерпретації драми:

Перед будинком - дерев'яний тротуар і такий же старий, як будинок (огорожа його теж оброблена різьбленням), палісадник з кущами смородини по краях, із травою й квітами посередине.
Простенькі біло-рожеві квіти ростуть прямо в траві, рідко й безладно, як в лісу... З однієї сторони з огорожі вибито дві дошки, кущі смородини обламані, трава й квіти пом'яті...

В описі будинку знову підкреслюються ознаки краси й занепаду, причому домінують саме ознаки руйнування. У ремарці - єдиному прямому прояві авторської позиції в драмі - виділяються мовні засоби, які не тільки позначають реалії простору, що відтвориться на сцені, але й у переносному уживанні вказують на ще що не з'явилися на сцені героїв п'єси, особливості їхнього життя, відносин (простенькі квіти, що ростуть безладно; пом'яті квіти й трава). У ремарці відбита просторова точка зору конкретного спостерігача, в той же час вона будується так, начебто автор намагається пожвавити в пам'яті картини минулого.
Ремарки визначають характер сценічного простору, що становлять площадка перед будинком, веранда (чайна), невеликий балкончик перед мезоніном, сходи, що ведуть до нього, палісадник. Згадуються також високі ворота, див. одну з наступних ремарок: Гримить засув, відкриваються ворота, і з'являється Помигалов, батько Валентини... У відкриті ворота видна частина двору, навіс, стіс під навісом, тин і хвіртка в город... Виділені деталі дозволяють організувати сценічну дію й виділити ряд ключових просторових образів, які явно носять аксиологический (оцінний) характер. Такі, наприклад, рух нагору й долілиць по сходам, що ведуть у мезонін, закриті ворота удома Валентини, що відокремлюють його від навколишнього світу, вікно старого будинку, перетворене у вітрину буфета, сло-[157]-манна огорожа палісадника. На жаль, режисери й театральні художники далеко не завжди враховують найбагатші можливості, що відкриваються авторськими ремарками. «Сценографические облики "Чулимска", як правило, одноманітні... У художників-сценографів... виявилася тенденція не тільки спрощувати декорації, але відокремлювати палісадник від будинку з мезоніном. "Тим часом ця "несуттєва" деталь, разобранность будинку і його неохайність раптом виявляються одним з тих підводних рифів, які не дозволяють наблизитися до символіки п'єси, більше глибокому сценічному її втіленню»2.
Простір драми одночасно є й відкритим, і замкнутим. З однієї
1 Всі цитати приводяться по виданню: Вампилов А. Прощання в червні. - М., 1977. [157]
2 Стрельцова Е. Полон качиного полювання. - Іркутськ, 1998. - С. 359-360. [158]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]