Філологічний аналіз тексту

Осінь уживається ключове для явищ першого акту, у яких діє герой, слово сон: Він, як би раптово поринаючи в сон, опускає голову. У репліках же самого Шаманова в першому акті повторюються мовні засоби із семами 'байдужість' і 'спокій'. «Сон», у який занурений герой, виявляється «сном» душі, синонімом якого служить внутрішня «сліпота» персонажа. У другому акті ці мовні засоби переміняються лексичними одиницями, що виражають протилежні змісти. Так, у ремарці, що вказує на появу Шаманова, підкреслюється вже динаміка, що контрастує з його колишнім станом «апатії»: Він іде швидко, майже стрімко. Вибігає на веранду.
Перехід від статики до динаміки - знак відродження героя. Що ж стосується зв'язку персонажів із простором Чулимска, те стійкість її характерна тільки для Ганни Гарних і Валентини, що навіть «і в місті жодного разу не була». Саме жіночі персонажі виступають у драмі як хоронителі «свого» простору (як зовнішнього, так і внутрішнього): Ганна зайнята ремонтом чайної й намагається зберегти свій будинок (сім'ю), Валентина «налагоджує» огорожу.
Особливості характерів персонажів визначаються по їхньому відношенню до ключовому образу драми - палісаднику зі зламаною хвірткою: більшість героїв ходять «навпростець», «напролом», обходить палісадник городянин Шаманів, намагається допомогти полагодити його тільки старий евенк Еремеев, пов'язаний з відкритим простором тайги. У цьому контексті повторювані дії Валентини набувають символічного сенсу: вона відновлює зруйноване, установлює зв'язок часів, намагається переборює роз'єднаність. Показовий її діалог з Шамановым:

Ш а м а н о в. ...От я все хочу тебе запитати... Навіщо ти це робиш?
У а л е н т и н а {не відразу). Ви про палісадник?.. Навіщо я його лагоджу?
Ш а м а н о в. Так, навіщо?
У а л е н т и н а. Але... Хіба незрозуміло?
Шаманів качає головою: незрозуміло...
У а л е н т и н а (весело). Ну тоді я вам поясню... Я лагоджу палісадник для того, щоб він був цілий.
Ш а м а н о в (посміхнувся). Так? А мені здається, що ти лагодиш палісадник для того, щоб його ламали.
У а л е н т и н а (роблячись серйозної). Я лагоджу його, щоб він був цілий. [161]

«Загальною й постійною ознакою мови драми треба визнати... символістика, двупланность (виділено Б.А.Ларіним. - Н.Н.), двояку значимість мовлень. У драмі завжди є пронизуючі теми - ідеї, настрою, вселяння, сприймані додатково до основного, прямого значення мовлень»1.
Подібна «двупланность» властива наведеному вище діалогу. З однієї сторони, слова Валентини звернені до Шаманову й прикметник цілий виступає в їх у своєму прямому значенні, з іншого боку, вони звернені до глядача (читачеві) і у контексті всього добутку здобувають «двояку значимість». Слово цілий в цьому випадку характеризується вже семантичної диффузностью й одночасно реалізує трохи властивих йому значень: «такий, від якого нічого не вбавлено, не відділено»; «незруйнований», «цільний», «єдиний», «збережений», нарешті, «здоровий»2. Цілісність протиставляється руйнуванню, розпаду людських зв'язків, роз'єднаності й «безладності» (згадаємо першу ремарку драми), зв'язується зі станом внутрішнього здоров'я й добром. Характерно, що ім'я героїні - Валентина, - послужившее первісною назвою п'єси3, має
1 Ларін Б.А. Естетика слова й мова письменника. - Л., 1974. - С. 166.
2 Словник російської мови: В 4 т. - М., 1984. - Т. 4. - С. 638.
3 А. Вампилов відмовився від цього заголовка після появи п'єси М. Рощина «Валентин і Валентина» і дуже жалував про зміну назви драми. [162]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]