Філологічний аналіз тексту

Осінь простодушність, доброта, сором'язливість, нарешті, любов.
Героїні протипоставлені й за допомогою образних засобів. Порівняння, використовувані для образної характеристики Гафії Матвіївни, носять підкреслено побутовий (часто знижений) характер, порівн.: - Не знаю, як і дякувати вам, - говорив Обломів, дивлячись на неї з таким же задоволенням, з яким ранком дивився на гарячу ватрушку; - От, Бог дасть, доживемо до Великодня, так поцілуємося, - сказала вона, не дивуючись, не слухаючись, не боячись, а коштуючи прямо й нерухомо, як кінь, на яку надягають хомут.
Прізвище героїні при першому її сприйнятті - Пшеницына - також колись усього виявляє побутовий, природний, земний початок; в ім'ї ж її - Гафія - актуалізується в контексті цілого його внутрішня форма 'добро' (від ін.-гречок. 'гарна', 'добра'). Ім'я Гафія викликає також асоціації з давньогрецьким словом agape, що позначає особливий рід діяльної й самовідданої любові. У те ж час у цьому ім'ї, видимо, «відгукнувся й міфологічний мотив (Агафий - святий, захищаючих людей від виверження Етни, тобто вогню, пекла)»1. У тексті роману цей мотив «захисту від полум'я» знаходить висвітлення в розгорнутому авторському порівнянні: Ніяких понукань, ніяких вимог не пред'являє Гафія Матвіївна. І в нього [Обломова] не народжується ніяких самолюбних бажань, позивів, прагнень на подвиги...; Його начебто невидима рука посадила, як дорогоцінна рослина, у тінь від жару, під дах від дощу, і доглядає за ним, плекає.
Таким чином, в ім'ї героїні актуалізується ряд значимих для інтерпретації тексту змістів: вона добра господарка (саме це слово регулярно повторюється в її номинационном ряду), самовіддано любляча жінка, захисниця від палючого полум'я героя, життя якого - «потухание». Не випадково й по батькові героїні (Матвіївна): по-перше, воно повторює по батькові матері И.А. Гончарова, по-друге, етимологія ім'я Матвій (Матфей) - 'дарунок божий' - знову виділяє міфологічний [204] підтекст роману: Гафія Матвіївна послана Обломову, анти-фаустові з його «боязкою, ледачою душею», як дарунок, як втілення його мрії про спокій, про продовження «обломовского існування», про «безтурботний тиші»: Сам Обломів був повним і природним відбиттям і вираженням того спокою, достатку й безтурботної тиші. Удивляючись, вдумуючись у свій побут і всі більше в ньому обживаючись, він, нарешті, вирішив, що йому нікуди більше йти, нема чого шукати, що ідеал його життя здійснився. Саме Гафія Матвіївна, що стала в фіналі роману Обломовой, порівнювана в тексті те з діяльної, «добре улаштованою» машиною, то з маятником, визначає можливість ідеально покійної сторони людського буття. У її новому прізвищі знову актуалізується наскрізний для тексту образ кола.
У той же час характеристики Гафії Матвіївни в романі не статичні. У тексті підкреслюється зв'язок його сюжетних ситуацій з міфом про Пигмалионе й Галатею. Ця межтекстовая зв'язок проявляється в трактуванні й розвитку трьох образів роману. З Галатеєю спочатку рівняється Обломів, Ользі ж приділяється роль Пигмалиона: ...Але це якась Галатея, з якої їй самої доводилося бути Пигмалионом. Порівн.: Він буде жити, діяти, благословляти життя й неї. Повернути людини до життя - скільки слави докторові, коли він урятує безнадійно хворого!А врятувати морально, що гине розум, душу?.. Однак у цих відносинах долею 06-ломова стає «потухание», «загасання». Роль же Пигмалиона переходить до Штольцу, возрождающему «гордість? Ольги й «нової жінки, що мріє про створення,», одягненої його кольором і сяючою його фарбами. Не Галатеєю, а Пигмалионом виявляється у романі й Ілля Ілліч Обломів, що розбудив душу в Гафії Матвіївні Пшеницыной. У фіналі роману саме в її описах з'являються ключові лексичні одиниці тексту, що створюють образи світла й сяйва: Вона зрозуміла, що
1 Краснощекова Е. Іван Олександрович Гончарів: Мир творчості. - Спб., 1997. - С. 476. [204]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]