Філологічний аналіз тексту

Осінь відбиттям символічної границі між тьмою й світлом, уже позначеної в ремарках. Образ дощу, що не припиняється, пов'язаний з мотивом покарання за гріхи й, можливо, очищення. Показово, що в ранньому варіанті драми (де герой носив прізвище Рябов) ці мотиви розвивалися в репліках персонажів. Порівн.:

Р я б о в. ...Це злива. Він довго не протримається.
И р и н а. А якщо він ніколи не скінчиться?
Р я б о в. Так не буває. Ніколи ще не було... Втім, один раз дощ лив сорок днів. Був такий випадок...
И р и н а. Коли?
Р я б о в. Давненько... Так, це був непоганий захід. Усе затопило водою, всі, до чортової матері. Увесь світ. Урятувалася тільки одна сімейка. Хіба ти ніколи про цьому не чула?
И р и н а. Про що?..
Р я б о в. ...Потоп, ковчег і Арарат1.

В останній дії драми перед спробою самогубства Зилов відкриває вікно. Порівн.:

Він хотів закрити вікно, але раптом розгорнув його й висунувся на вулицю.
З и л о в (кричить). Витька!.. Куди ти?.. А як уроки? Порядок?.. Прощай, Витька... Прощай...

У драмі використаний цікавий прийом подвійної адресації: герой звертається до сусідському хлопчикові - внесценическому персонажеві - і одночасно до самого себе у дитинстві (Віктор Зилов - Витька). У цьому контексті питання: «Куди ти?» - і слова прощання здобувають множинність змістів. Прощання з Витькой - це остаточне прощання з колишнім Я, з дитинством, із самим собою, питання ж як форма самоадресації служить знаком спроби самовизначення.
Отже, ремарки, що становлять основу паратекста п'єси Вампилова «Качина полювання», багатофункціональні й не зводяться до чисто службовим сценічних вказівкам. Вони визначають основний принцип побудови драми, виділяють наскрізні опозиції тексту і його ключові символи, співвідносять образи різних [221] персонажів, зближаючи їх або протиставляючи, розвивають мотиви п'єси, нарешті, виражають значимі для її інтерпретації оцінні змісти.

Питання й завдання

1. Прочитайте комедію Л. Петрушевской «Три дівчини в блакитному».
2. Які типи ремарок представлені в тексті п'єси? Виділите провідні типи ремарок, представлені в паратексте. Як проявляється в ремарках авторська позиція?
3. Зіставте ремарки першої й останньої дії комедії. Як їхньої зміни відбивають еволюцію характерів героїв і розвиток конфлікту?
4. Визначите основні функції ремарок у п'єсі «Три дівчини в блакитному».
5. У драму уведений дитячий голос, що не належить конкретно нікому з персонажів п'єси. Комедія відкривається казкою, що розповідає цей «дитячий голос»; казки включено й у наступні картини. Визначите роль цього прийому в п'єсі. Поясните, чому в останній, восьмий, картині п'єси дитячий голос уже не звучить. [222]
1 Вампилов А. Вибране. - М., 1999. - С. 740. [221]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]