Філологічний аналіз тексту

Осінь ИНТЕРТЕКСТУАЛЬНЫЕ ЗВ'ЯЗКУ
ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ

Художній текст може розглядатися в декількох аспектах. В- перших, він виникає й розгортається із приводу того або іншого реального або уявлюваного предмета (референта) або ситуації, про яку мова йде, цей аспект тексту може бути названий референциальным. По-друге, будь-який текст народжується в умовах комунікації «автор - читач» і відображає її: у ньому враховується можлива точка зору адресата, використовуються різні засоби впливу на його, моделюється його образ. Звертання до адресата (адресатам), співвіднесеність зображуваного з його «очікуванням» і оцінками дозволяють виділяти комунікативний аспект розгляду тексту.
Однак будь-який текст, як і будь-яке висловлення, не існує изолированно, поза зв'язку з іншими. Він часто виникає як відгук на вже існуюче літературне добуток, як реакція на нього відповідна «репліка» у діалозі текстів, він включає і перетворить «чуже» слово, здобуваючи при цьому значеннєву множинність. Згадаємо, наприклад, оповідання И.А. Буніна «В одній знайомій вулиці...», у якому цитати з вірша Я.П. Полонского служать імпульсом для породження монологу-спогаду, членують його й відіграють важливу роль в організації тексту.
Художній твір здобуває необхідну значеннєву повноту тільки завдяки його співвіднесеності й взаємодії з іншими в загальному межтекстовом (интертекстуальном) просторі культури, у якому текст виявляється «мозаїкою цитат» (Ю. Кристева), «эхокамерой» (Р. Барт), що зберігає «чужі звуки», «палімпсестом» (Ж. Женетт), де нові рядки з'являються поверх існуючих. У художньому тексті «переплітаються», з'єднуючись, знаки, висхідні до різних добутків, сполучаються елементи інших текстів- попередників. «Кожний текст являє собою нову тканину, виткану з старих цитат, і в цьому змісті кожний текст є интертекстом, інші тексти присутні в ньому на різних уролнях, у більш-менш пізнаваних формах»1. Завдяки интертекстуальным зв'язкам текст одночасно виступає і як «конденсатор лантух-[223]-турной пам'яті», і як «генератор нових змістів» (Ю. М. Лотман), які виникають у результаті перетворення цитат, діалогу з літературною традицією, нових комбінацій уже відомих в історії культури елементів, див., наприклад, вірш А. Еременко «Переделкино», щільність цитат у якому наближає його до центонному:

И я там був, мед-пиво пив,
Зображуючи смерть, не борошно,
Але хтось камінь поклало
У мою протягнену руку.

Одним із ключів до інтерпретації оповідання И. Буніна «Чистий понеділок» служать межтекстовые (интертекстуальные) зв'язку добутку, що проявляється в включенні в нього фрагментів інших текстів або відсилання до них. В оповіданні тричі використовуються цитати з «Повісті про Петра й Февронію». Значимо сам вибір фрагментів із цього давньоруського тексту і їхня послідовність. Героїня оповідання цитує початок «Повести»: «Був у російській землі місто, назвою Муром, у ньому ж самодержствовал благоверный князь, ім'ям Павло. І вселив до дружини його диавол летучого змія на блуд. І цей змій був їй у єстві людському, зело прекрасному...» Потім приводиться кінець житійного тексту: «Вона, не слухаючи, продовжувала: - Так випробовував її Бог. «Коли ж прийшов час її милостивої кончини, ублагали Бога цей князь і княгиня преставитися їм у єдиний день. І зговорилися
1 Барт Р. Вибрані роботи: Семіотика. Поетика. - М., 1989. - С. 88. [223]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]