Філологічний аналіз тексту

Осінь - И ти мені однаково що сестра мила...

Міняється й характер интертекста, пов'язаний з образом Грушеньки; у її мовленні в цій сцені використовуються вже трохи перетворені цитати з російських народних пісень: «Не гріти сонцю взимку проти літнього, не видать йому століття любові проти того, як я любила».
Таким чином, интертекст у прозі Лєскова виконує характерологическую функцію й відіграє важливу роль у розгортанні основних мотивів добутку. В ряді випадків він виступає як ключ до підтексту. Наприклад, у романі «Нікуди» (глава 23) двічі цитируемый «Плач Ярославівни» зближає обох героїнь, рас-[231]-крывает їхнє відношення до Райнеру й виконує функцію проспекции - передвіщає трагічну долю Райнера.
«Чужий» текст може служити джерелом наскрізного мотиву всього добутку. Так, історія Авеля й Каїна обрамляє роман «На ножах». На початку роману її згадує батько Евангел, у фіналі добутку вона повторюється в народної інтерпретації: «Зірка все бачила, вона бачила, як Кавель Кавеля вбив...» Повтор, утворююче композиційне кільце, виділяє ключову для роману антитезу двох борющихся у світі почав: добра й зла.
Звертання до «чужого» текстам розширює коло образних засобів, які використовує Н.С. Лєсков. Відмітною рисою його стилю є регулярне уживання в складі тропів імен літературних або міфологічних персонажів, а також назв реалій, що сходять до претекстів. Вони активно використовуються:
- як метафори: Лариса буде моя невільниця... моя ридаюча Агарь («На ножах»); Утомлені очі Долинского дивилися з тихою смутком і беспредельною добротою. Це був Нуль, розлучений зі своєї Дамаянти («Обійдені»);
- як символи: Одночасно з тим, як благополучним плином котилося її для багатьох завидне життя, тим же плином напливав на неї поликратов перстень («Зубожілий рід»);
- як порівняння: Точно Офелия... Уляна Петрівна зовсім забула про світ («Обійдені»); ...як Гамлет, зношу удари долі, що ображає («Сміх і горе»).
Особливо часто у творах Лєскова використовуються саме порівняння, що встановлюють межтекстовые зв'язку з добутками як росіянці, так і закордонної літератури, порівн.: Божевільний Бедуїн підняв із сонних очей віка й, глянувши на всіх, точно він проспав сторіччя, як славний Потік-Богатир, устав і пішов у суміжну круглу залу («На ножах»); Вона, бідолаха, навіть уночі, як леді Макбет, по губернаторському будинку все ходила так стогнала: «...Кров на нас, кров!..» («Сміх і горе»).
Об'єктом порівняння в цьому випадку можуть служити й неживі предмети, ср.: Закладена шуба теж служила Юліи не гірше, як Кречинскому його бичок... («Обійдені»); Тростини ці впали між старогородским духівництвом, як біблійні змії, яких кинули перед фараоном єгипетські чарівники («Соборяне»). У загальнокультурній площині в прозі Лєскова, таким чином, розглядаються й зображувані ним предмети, і тварини: Кінь був щось начебто Сампсона: надзвичайна сила й молодецтво полягало в нього в надзвичайних волоссях («Печерські антики»).
Іншою відмітною рисою стилю Лєскова є створення особливого типу новотворів, які можна назвати интертекстуальными. Це новотвору, які мотивовані [232] іменами літературних і міфологічних персонажів, біблійних героїв. Подібні новотвори носять звичайно тропеический характер, тому що виражають сравнительно-уподобительное значення, порівн.: [Висленев] постійно співав схоплену зі слуху в «Руслані» пісню Фарлафа...
- Так, тільки дивися, Фарлаф, не сфарлафь у рішучу хвилину, - говорив йому
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]