Філологічний аналіз тексту

Осінь Горданов, розуміючи його пісню.
- ПРО, не сфарлафлю, не сфарлафлю, брат («На ножах»).
Використання интертекстуальных новотворів поглиблює образну перспективу тексту. У семантично ємній формі цих слів сконденсовано, як правило, великий історико-культурний зміст. Індивідуально-авторські неологізми, взагалі характерні для стилю Лєскова, служать засобом згортання образних паралелей і можуть досягати величезної сили узагальнення. Показово в цьому плані, наприклад, уживання слів марфунство, марфунствовать у тексті роману «Обійдені». Ці новотвори, що належать персонажеві, мотивуються ім'ям євангельської Марфи й характеризують особливості поводження жінок, подібних їй, на відміну від Марії, що не знала суєти «багато про що»:
А в нас піде марфунство: як? так що? так, може бути інакше потрібно?.. Може бути, тільки ми й вислужимо за своє марфунство.
- Знову нове слово, - помітив весело Долинский, - те раз було комонничатъ, а тепер марфунствовать (виділено Н.С. Лєсковим. - Н.Н.); - Усяке слово гарне, голубчик мій... якщо воно виражає те, що хочеться їм виразити...
Интертекстуальные зв'язки доповнюються в добутках Н. С.Лєскова интермедиальными зв'язками. Під интермедиальными зв'язками розуміються зв'язки літературного твору з добутками інших пологів мистецтв (насамперед живопису й музики), актуалізовані в тексті й значимі для його побудови й розуміння. Так, зіставлення західноєвропейських картин і давньоруських ікон в експозиції оповідання Лєскова «На краю світла» служить відправною крапкою для розвитку його основних мотивів.
Таким чином, елементи «чужих» текстів і висхідні до них образи представлені на різних рівнях художніх творів Н.С. Лєскова. Вони виконують різні функції й володіють величезним зміст ообразующим потенціалом. Цитата, з одного боку, уміщає в себе «всю ту літературно- художню структуру, звідки вона запозичиться або куди вона звернена»1, з іншої - перетвориться в тексті Лєскова й розширює перспективу зображуваного. [233]
Питання й завдання

1. Звернетеся до тексту комедії А.П. Чехова «Вишневий сад». Знайдіть у тексті цитати з інших добутків і ремінісценції.
2. Виявите відкриті й сховані ремінісценції. Визначите їхню роль у структурі драматичного тексту з урахуванням сценічної умовності.
3. Які ремінісценції в комедії є пародійними? Яка їхня роль у тексті?
4. Проаналізуйте ремарку третього акту. Співвіднесіть текст, що згадується в ній «Грішниці» А.К.Толстого із ситуаціями третього акту й п'єси в цілому.
5. Знайдіть у п'єсі «крапки подібності» із сюжетикой А.Н. Островського. У чому їхня функція?
6. Дослідники відзначали переклики п'єси «Вишневий сад» із драмою М. Горького «На дні», що створюють ефект збільшення змісту. У чому ви бачите ці переклики?
7. Чи згодні ви з думкою И.Л. Альми: «Складні літературні асоціації оточують фігуру Лопахина. Слова-Символи - "мужик" і "сокира", розуміння покупки маєтку як акту родового торжества - поряд з добротою й бажанням допомогти своїм соціальним "опонентам" - наближають колізію Лопахина до схеми відносин головних героїв "Капітанської дочки"»2.

Интертекстуальные зв'язку оповідання Т.Толстій «Любиш - не любиш»

Для постмодернізму характерна картина миру, «у якій демонстративно, навіть
1 Виноградов В.В. Про стиль Пушкіна // Літературна спадщина. - Л., 1934. - Т. 16-18. - С.153-154. [233]
2 Альми И.Л. Статті про поезію й прозу. - Володимир, 1999. - Кн. 2. - С. 242.
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]