Філологічний аналіз тексту

Осінь що абстрагує й типізує силою подання про систему мовних засобів, формуючих «прототип». Так, наприклад, звертання до форми щоденника припускає обов'язкове використання таких мовних сигналів, як фіксація часу запису, «дробность» подачі інформації, скорочення, неповні речення, засоби автокоммуникации й ін. Див., наприклад, фрагменти тексту повести Л. Петрушевской «Час ніч», що використовує жанрову форму щоденника:

30 грудня. Завтра Новий рік. Залік ледве здала. Плакала в сьомій аудиторії. Ленка мовчить, нічого не говорить. С. перший здав і пішов. А я, як завжди, спізнилася...
1 січня. Сенсація. Ленки й С. не було в транспортниках! Я прийшла туди в 10 вечори як дурка в бабусиному чорному платті, із трояндою у волоссях (Кармен з віялом, баба дала, баба мене наряджала)...

Жанрова форма й жанр виступають як своєрідна модель, що може мати ряд конкретних реалізацій (втілень). Вона носить характер відносно закритої структури, що представляє собою сітку відносин між певним образом організованими мовними засобами. Ці засоби, виконуючи жанрообразующую функцію, носять різний характер і умовно можуть бути об'єднані у три групи на основі виконуваної ними функції. Вони можуть брати участь: [29]
1) у формуванні змістовно-тематичної сторони тексту;
2) у формуванні структури оповідання й моделюванні певної комунікативної ситуації;
3) в оформленні композиції тексту.
Перша група засобів представлена, наприклад, лексико-семантичними групами (ЛСГ) і - ширше - семантичними полями, які розвивають основні теми й мотиви, характерні для тієї або іншої жанрової форми (такі семантичні поля «життя» і «час» в автобіографічній прозі, семантичне поле «подорож» у подорожах і шляхових записах, ЛСГ «пороки/чесноти» в сповіді й ін.).
Друга група засобів - це насамперед засобу, що маркірують субъектно- мовний план оповідача й противопоставляющие його іншим можливим субъектно-мовним планам, а також засоби, що встановлюють контакт із адресатом (читачем) і моделюючий його образ.
Третя група засобів представлена регулярними повторами різних типів, визначальними связность тексту, анафоричними замінами, одиницями, які мотивують послідовність епізодів і відзначають їхню зміну, а також мовними сигналами, стійко закріпленими за композиційними частинами, що утворять ціле, див., наприклад, вказівки дат і звертання до адресата в добутках епістолярної форми. Так, у повісті А.Н. Апухтина «Архів графині Д.», представляющей собою збори листів різних персонажів до одного адресата, саме звертання служать композиційними «швами», що розмежовують основні частини тексту, у той же час вони й эстетически значимі: розходження в способі номінації єдиного адресата, що при цьому сам не є відправником жодного листа, експресивні й визначають об'ємність, «багатоголосся» зображуваного, порівн.: Вельмишановна графиня Катерина Олександрівна; Мила Китти; моя мила утікачка; Ваш Сіятельство матінка графиня Катерина Олександрівна й ін.
Мовні засоби, які служать регулярними сигналами жанрової форми, багатофункціональні. Так, наприклад, номінативні речення в автобіографічних текстах указують на позицію оповідача й одночасно є засобом, що виділяє кожний новий блок спогадів, зв'язуючи його при цьому з попереднім: Гул дзвонів. Запах кадила. Юрба народу виходить із церкви (С. Ковалевская. Спогаду дитинства); Александровский сад, його несхожість ні з якими московськими скверами. У нього сходили - як у ставок. Тінистість його, вогкість, глибина (А. Цветаева. Спогаду).
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]