Філологічний аналіз тексту

Осінь Особливо багатофункціональним виявляється такий засіб, як повтор: повтор є чинником связности й у той же час [30] виконує в тексті усилительно- видільну функцію, повтор слів утворить тематичну сітку добутку й пов'язаний з його змістовною стороною; нарешті, повтор характерологических засобів, якщо він стійкий, виділяє точку зору персонажа або оповідача.
Жанрообразующие мовні сигнали представляють собою систему: кожний з її елементів пов'язаний з іншим, їхні відносини впорядковані й носять ієрархічний характер. Так, наприклад, комунікативною домінантою в текстах, написаних у формі щоденника, є автокоммуникация, що припускає періодичність записів. Цей фактор визначає характер засобів, використовуваних у щоденнику. Різноманітні в тематичному відношенні запису утворять певну послідовність, що носить дискретний характер і відбивається в зміні дат. З кожної з дат співвідноситься подія або ряд подій, на які вказують форми ім'я й дієслівні форми в перфектном або аористическом значенні, взаємодіючі з формами сьогодення актуального. Запис для себе завжди зв'язана з волею вираження, звідси інтенсивне використання неповних речень, еліпсиса, скорочень, імпліцитна передача інформації. Ведення щоденника припускає перетинання двох сфер: сфери письмового мовлення й сфери внутрішнього мовлення1, їхня взаємодія при художньої трансформації жанрової форми щоденника приводить до посилення ліричної експресії, появі розгорнутого самоаналізу; див., наприклад, «Щоденник зайвої людини» И.С.Тургенєва:

Так, мені моторошно. До половини нахилений, з жадібною увагою оглядаю всі навкруги. Усякий предмет мені подвійно доріг... Насичуйтеся востаннє, ока мої! Життя віддаляється; вона рівно й тихо біжить від мене ладь, як беріг від поглядів мореходца. Старе, жовта особа моєї няньки, зав'язана теплою хусткою, що сичить самовар на столі, горщик герані перед вікном і ти, мій бедный пес Трезор, перо, яким я пишу ці рядки, власна рука моя, я бачу вас тепер... от ви, от.

Різні жанрові форми взаємодіють один з одним, у результаті виникають «гібридні» утворення. Так, для згаданого «Щоденника зайвої людини» характерне використання, поряд з формою щоденника, елементів автобіографічної форми (див. мотивування оповідача: «...Читати - лінь. Э! Розповім-Ка я самому собі все своє життя»). Взаємодія елементів різних жанрових форм обумовлює сполучення в тексті конкретного добутку мовних засобів різних типів. Розглянемо більш докладно жанрообразующие мовні засоби і їх функ- [31]-ции на матеріалі однієї жанрової форми - автобіографічних (і «автопсихологических») добутків.
У той час як у літературі Нового часу заглиблюється процес «розмивання» жанрових границь, робиться малоістотної соотносимость жанрів (Ю.Н. Тынянов), ряд жанрових форм, що виникли порівняно пізно, зберігають стійкі змістовні й формальні ознаки. До них, наприклад, ставляться автобіографічні добутки. Розвиток цієї жанрової форми пов'язане з розвитком самопізнання особистості, відкриттям «я».
Автобіографічні тексти будуються як оповідання про основні події життя автора й характеризуються ретроспективною установкою. Автобіографічні добутки з'явилися в Росії тільки в XVIII в., їм передували автоагиографические твору - житія Авакума й Епифания, створені наприкінці XVII сторіччя. Спочатку автобіографічний текст будувався як послідовний життєпис, для якого характерна стругаючи хронологія (не випадково в першій половині XVIII в. використовувалася форма фіксації основних
1 Радзиевская Т. В. Ведення щоденника як вид комунікативної діяльності // Референція й проблеми текстотворення. - М., 1988. - С. 115. [31]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]