Філологічний аналіз тексту

Осінь Таким чином, опису минулого, що включають багатство деталей, що передають різноманітні відтінки заходу, світла, звуків і характеризующиеся граничної ступенем зображальності, мають в «Інших берегах» і особливий колірний ряд, значимий для автора й совмещающий яскравість фарб минулого зі свіжістю сприйняття «азбучної веселки» у сьогоденні.
Для розгортання спогадів у тексті «Інших берегів» особливо важливі зорові образи. Традиційний сигнал жанру спогадів пам'ятаю сполучається тут з дієсловом бачу, що позначає процес і зовнішнього, і внутрішнього зору, а окремі ситуації минулого, про які розповідає оповідач, зіставляються з картинками чарівного ліхтаря, що поміняють один одного, порівн.: Бачу, наприклад, таку картину: карабкаюсь жабою по мокрим, чорним приморським скелям...; Бачу, як на картині, його невелику, тонку, акуратну фігуру, смуг- [39]-ловатое особа, сіро-зелені, з житньою іскрою ока...; Зараз отут будуть показувати чарівний ліхтар, але спершу дозвольте зробити невеликий відступ.
Стійка образна формула жанру автобіографії «спогад - картина» послідовно реалізується в тексті «Інших берегів», при цьому, однак, вона ускладнюється й перетвориться: спогад максимально зближається з уявою, дієслово згадати чергується в тексті з дієсловами вдивитися (вдивитися) і «представити (собі)». Процес спогаду визначається, з одного боку, як погляд у минуле, з іншого боку - як відродження колишнього силоміць поетичного уяви й збагнення в ньому повторюваних «таємних тим» долі, що пройшло ж характеризується за допомогою метафор чернетка й партитура, у яких актуалізуються змісти 'творча переробка' і 'нове втілення', порівн.:

Я с задоволенням відзначаю вище досягнення Мнемозины: майстерність, з яким вона з'єднує розрізнені частини основної мелодії, збираючи й стягаючи конвалійні стеблинки нот, що зависли там і хомутник по всій чорновій партитурі колишнього. І мені подобається уявити собі, при голосному радісному дозволі зібраних звуків, спочатку якусь сонячну плямистість, а потім, у фокусі, що проясняється, святковий стіл, накритий в алеї...
Крізь трепетну призму я розрізняю обличчя домочадців і родичів, рухаються беззвучні вуста, безтурботно вимовляючи забуті мовлення. Мреет пара над шоколадом, синім блиском відливають тарталетки із чорничним варенням... на тім місці, де сидить черговий гувернер, бачу лише текучий, неясний, змінний образ, що пульсує разом з мінливими тінями листя.

Уява, як і пам'ять, у тексті персоніфікується, а слово, його що позначає, включається в ряд «театральних» метафор, взагалі характерних для стилю Набокова. Спогаду про минуле й уявлювані картини, як і мир у цілому, уподібнюються театру із частою зміною декорацій; порівн.:

Моя строката уява, як би підлещуючись переді мною й потураючи ребенку (а на самій справі, десь за сценою, у заговорщичьей тиші, ретельно готовлячи розподіл подій мого далекого майбутнього), підносило мені примарні виписки дрібним шрифтом... Декорація тим часом перемінилася. Инеистое дерево й кубовий замет прибрані безмовними бутафором.

«Реальність», що відтвориться Набоковым, переломлюється, по його власному визначенню, через ряд призм. «"Призма" допускає перекручування фактів, споглядання їх під певним вутлому, розкладання тексту на тридцятилітні внаслідок установки свідомості автора на "іншого"... Призма здійснює зрушення при [40] перекладі факту в текст»1. Образ призми грає в тексті «Інших берегів» не менш важливу роль, чим образ Мнемозины: призма зберігає образи осіб, предметів або реалій, але
1 Рягузова Л.Н. Концептуализированная сфера «Творчість» у художній системі В.В.Набокова. - Краснодар, 2000. - С. 136 - 137.
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]