Філологічний аналіз тексту

Осінь перетворить їх, спогад доповнюється образним поданням, дарующим предметам і явищам новий просторово-тимчасовий вимір. Крізь ««трепетну призму» бачить оповідач особи близьких, крізь «звичні сімейні призми» сприймає діяльність батька, скла веранди представляються маленькому героєві «чарівною призмою». Більше того, жанр добутку в цілому визначається як «стереоскопічна феєрія». У результаті такий жанрообразующий ознака, як установка на вірогідність, в автобіографічному оповіданні Набокова переміняється установкою на творче перетворення спогадів і реальних фактів. Уява розглядається як основний спосіб збагнення минулого. «Двумирность» (протиставлення миру реального й миру уяви) як «інваріант поетичного миру»1 Набокова яскраво проявляється й в «Інших берегах».
Сполучення спогадів і подань, що виникають у сьогоденні оповідача, обумовлює семантичну складність метафор Набокова й багатомірність його образів. Зупинимося тільки на одному прикладі:

...Я знову намагаюся згадати кличку фокстер'єра, - і що ж, заклинання діє! З далекого того узбережжя, з вечірніх пісків, що гладко відсвічують, минулого, де кожний втиснений п'ятою П'ятниці слід заповнюється водою й заходом, доноситься, летить, озиваючись в дзвінкому повітрі: Флосс! Флосс! Флосс!

У наведеному контексті лексичні засоби, з одного боку, здавалося б, виступають у прямому значенні й служать позначеннями конкретних реалій, з інший сторони, лежать в основі метафор, що сходять до архетипическим і літературних образам: так, швидкоплинний час уподібнюється піску й воді, а оповідач - Робинзону, що напружено вдивляється у виявлений їм слід. Ланцюжок же дієслівних метафор руху відтворить динаміку процесу спогаду, а слово, що прийшло на пам'ять, стає символом подолання часу. Так у тексті дозволяється «ланцюг рівнянь в образах, що попарно зв'язують чергове невідоме с відомим» (Б. Пастернак).
Взаємодія реальна й уявлюваного, розмитість їхніх границь обумовлюють своєрідність тимчасових відносин у тексті.
Сполучення «візерунків часу» визначає гру дієслівних часів, в автобіографічному оповіданні Набокова частково [41] знімається характерне для цього жанру протиставлення «тепер - тоді»: для автора не існує твердих границь між минулим, сьогоденням і майбутнім. Членування тимчасового континуума носить суб'єктивний характер і пов'язане зі спогадами, що поміняють один одного в певної послідовності. На їхній основі оповідач переходить від «сьогодення нині існуючих речей» до «сьогодення колишніх речей», хранящихся в пам'яті, але не реальності, що втрачають своєї. Текст будується на взаимопереходах від форм минулого часу до форм сьогодення, при цьому значення останніх ускладнюється, а функції збагачуються. Перед нами не звичайні форми теперішнього історичного, оживляюче оповідання й актуализирующие повідомлення про окремі ситуації минулого. Набоков не стільки оповідає про колишній, скільки моделює минуле: перед нами квазивоспоминания, що народжуються в уяві й обретающие словесній формі в момент творчості. Форми сьогодення, які використовуються в подібних контекстах, сполучають ознаки теперішнього актуального (крапкою відліку служить момент породження тексту) і теперішнього історичного; порівн., наприклад:

Літні сутінки («сутінки» - який це млосний бузковий звук!). Час дії: крапка, що тане, посередині першого десятиліття нашого століття... Брата вже уклали; мати, в вітальні, читає мені англійську казку перед сном...
1 Левин Ю.И. Вибрані труди. Поетика. Семіотика. - М., 1998. - С. 325. [41]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]