Філологічний аналіз тексту

Осінь щоб піймати злочинців, але й для того, щоб пояснити все те, що вони на- [57]-творили. І все це було пояснено, і пояснення ці не можна не при знать і розумними й незаперечними.
Мотив же творчості за допомогою повторів зв'язує декількох персонажів роману: Левий Матвій веде «записи», які) представляються іншим недостовірними, Майстер створює роман, «вірогідність» якого підтверджує оповідання Воланда (див. слова Майстра: ПРО, як я вгадав! ПРО, як я все вгадав!). «"Угадавши" істину й заговоривши одним голосом з Воландом (який фактично цитує роман), герой наблизився до межі знання, до розриву зв'язків із земним миром... Те обставина, що герой "угадав" істину, парадоксально зводить його до ролі переписувача якогось "пратекста"»1. Сон Івана, що ніколи написав антирелігійну поему, трансформується в текст про страту Иешуа, порівн. кінець; 15 і початок 16 глави: Йому стало снитися, що сонце вже знижувалося над Лисою горою, і була ця гора оточена подвійним оточенням (гл. 15). Сонце вже знижувалося над Лисою горою, і була ця гора оточена подвійним оточенням (початок гл. 16). Окремі мотиви роману Майстри про Пілаті повторюються потім в «баченнях» Івана: У дрімоті перед Іваном є нерухливий у кріслі людин, голений, із засмиканою жовтою особою, людина в білої мантії з, червоним підбиттям, ненависно дивиться в пишний і чужий сад. Бачить Іван і безлесый жовтий пагорб зі спустілими стовпами й поперечинами. Сон Івана продовжують глави роману Майстри (гл. 25, 26). Завершення ж роману про Пілата дається уже в авторському оповіданні. Таким чином, складна суб'єктна організація роману знаходить висвітлення в ряді дистантных повторів різних авторів, що виділяють «тексту в тексті».
Множинності суб'єктів (авторів тексту й метатекста) відповідає множинність адресатів, серед яких виділяються внутрішні адресати (Берліоз, Іван, Маргарита) і зовнішні, насамперед абстрактний адресат - читач, до якому' неодноразово звертається автор; порівн.: За мною, мій читач, і тільки за мною, і я покаджу тобі таку любов!
Такі персонажі роману, як Іван і Маргарита, зближаються на основі загального для них семантичної ознаки «активність творчого сприйняття». Сни Івана, пов'язані з «пробудженням» його історичної пам'яті, продовжують «роман», Маргарита перечитує його збережені фрагменти, саме з її читанням (пам'яттю) зв'язаний наскрізний повтор фрагмента про тьму, її звертання до тексту мотивує перехід до двох останніх глав роману Майстри. [58]
Таким чином, ряди повторів різних типів виконують тік-стообразующую функцію на різних рівнях добутку й значимі для організації оповідання.
Повтор різних лексичних одиниць відбиває множинність точок зору, представлених в оповідальній структурі роману, порівн., наприклад, використання однокорінних слів кіт - котище й горобець - воробушек у главі 18, мотивоване зміною точки зору: У передній нікого не було, крім громаднейшего чорного кота, що сидить на стільці (точка зору Поплавского); ...перед каміном на тигрової шкірі сидів, благодушно мружачись на вогонь, чорний котище (точка зору буфетника Сокова).
Повтори в тексті роману зв'язують мовлення оповідача й мовлення різних персонажів. Так, елементи внутрішнього мовлення Понтія Пілата (гл. 2): И отут прокуратор подумав: «ПРО, боги мої! Я запитую його про щось непотрібному на суді ...Мій розум не служить мені більше...» І знову привиділася йому чаша з темною рідиною. «Отрути мені, отрути!» - співвідносяться з емоційним мовленням оповідача, порівн.: И плавиться лід в
1 Яблоков Е.А. Художній мир Михайла Булгакова. - М., 2001. - С. 241 - 243. Див. там же: «Ставши геніальним істориком, "відновивши" історичну реальність у її живій первозданності, Майстер як "культурний герой" і як художник... виявився нижче Левия Матвія, що сліпо вірило у свою правду...». [58]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]