Філологічний аналіз тексту

Осінь в. у цілому характеризувалося поступовим розвитком плану персонажа, те «Відокремлене» Розанова - максимальне розгортання, навпроти, плану автора, прояв відкритої суб'єктивності, що відбивається й у характері вказівок.
Розташування вказівок і їхня послідовність у добутку динамічні: якщо на початку тексту переважають локальні конкретизаторы, то в другій його частині домінують уже тимчасові покажчики, що точно фіксують час запису, порівн.: 16 грудня 1911 р.; 18 грудня 1911 р.; 21 грудня 1911 р.; 23 грудня 1911 р. У результаті у тексті виникає рухлива тимчасова перспектива. Відсутності лінійного зв'язку фрагментів на синтаксичному рівні, їх тематичної разноплановости й розкутості відповідає їх досить стругаючи послідовність у часі. Характер же часових-просторово-тимчасових вказівок і їхня позиція викликають асоціації з віршем: фрагмент уподібнюється ліричному віршу.
Система вказівок доповнюється внутрітекстовими коментарями, які також оформляються як вставні конструкції й часто поєднуються в один ряд з часовими-просторово-тимчасовими конкретизаторами: Як «запеклий вовк» він наївся російської крові й ситий відвалився в могилу (Про Щедріна, вагон).
Внутрітекстові коментарі на відміну від вказівок, що звичайно моделюють автокоммуникацию й имитирующих бесіду автора із самим собою, відтворять комунікативну ситуацію «спілкування» автора із читачем. Вони називають тему текстового фрагмента, позначають об'єкт оцінки й відновлюють пропущене в неповному реченні ім'я суб'єкта: ...І вона мерхнула, мерхнула нестримно... (за нумізматикою, про Башкирцевой); Вічно мріє, і завжди одна думка: - як би ухилитися від роботи (росіяни).
Внутрітекстові коментарі, як і вказівки на місце й час, розташовуються звичайно наприкінці фрагмента, маркіруючи його границю, і виступають як квазивставки. Виключення становлять [69] виділення теми, пов'язаної з «другом»: ряд фрагментів «Відокремленого» має заголовок «Ваша мама» і містить вказівку на конкретного адресата, наприклад: Ваша мама (Дітям); И ми прожили тихо, день за вдень, багато роки. І це була краща частина мого життя. (25 лютого 1911 р.).
Озаглавлені фрагменти тексту присвячені В.Д.Руднєвій. Використання для їх особливої системи оформлення - знак їх ліричної выделенности в добутку. Повтор заголовка встановлює внутрітекстові зв'язки між фрагментами, розвиваючими наскрізну в «Відокремленому» тему «друга», і виділяє одного з можливих адресатів добутку (див. форму присвійного займенника Ваша), в результаті підкреслюється множинність адресатів тексту: сам автор, зовнішній адресат - читач, діти, «друг» і ін.
Тема фрагмента в «Відокремленому», як ми бачимо, часто визначається не в його рамках, а в попутному коментарі, яким звичайно завершується ця частина тексту.
Побудова будь-якого висловлення засновано на зв'язку теми й реми, а комунікативна організація тексту припускає повтор або зміну тим, їх розгортання й трансформацію в реми сусідніх речень. Текст же «Відокремленого» - це текст, що складається із фрагментів, у яких тема ведучого висловлення часто опускається; текст, таким чином, носить підкреслено рематичний характер. Цим він близький до розмовного мовлення, у якій у ситуації безпосереднього спілкування в ситуативно обумовленому діалозі тема може бути опущена до внутрішнього мовлення й дневниковым записів, призначеним тільки для їх автора.
Синтаксис «Відокремленого» відбиває дві контрастні авторські установки: установку на автокоммуникацию й установку на активний діалог із читачем. Перша, як ми вже відзначали, проявляється в широкому використанні розмовних синтаксичних I структур і різанням зміні функціональних і емоційних типів речень, друга - у звертанні до питальних речень, що створюють
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]