Філологічний аналіз тексту

Осінь своєрідну драматизацію тексту, до спонукальних конструкцій:

чи Знаєте ви, що релігія найважливіше, найперше, саме потрібне?
Живи щодня так, як би ти жив все життя саме для цього дня.
Творіть дух, творіть дух! Дивитеся, він весь розсипався...

Особливо часто використовуються в тексті питальні речення. Вони, однак, неоднорідні. В «Відокремленому» представлені й вопросо-відповідні комплекси, і властиво питання, і эмотивные питальні конструкції, і риторичні питання, коли автор не затверджує категорично свою точку зору, а апелює до думці адресата, хоча вже припускає шукана відповідь: Хто із чистою душою сходить на землю? ПРО, як потрібно нам [70] очищення (зима - 1911 р.). Так, може бути, і невірний «план будинку»: але вже воно береже нас від дощу, від бруду: і як почати рубати його? (вагон; про церкву).
Питальні речення різняться й по характері адресата. Поряд з питаннями, адресованими читачеві, послідовно використовуються питання, безпосередньо звернені автором до самого себе, наприклад: чи Пишу я «для читача» ? Ні, пишеш для себе... Що ж ти любиш, дивак? Мрію свою.
Таким чином, і у використанні питальних конструкцій проявляється характерне для тексту «Відокремленого» у цілому взаємодія автокоммуникации й диалогизации. Ступінь диалогизации збільшується за рахунок включення в текст:
1) цитируемых діалогів з конкретним співрозмовником;
2) уявлюваних діалогів, спеціально моделируемых автором;
3) умовних діалогів персоніфікованих абстрактних початків, порівн.:

1) «Що ти все думаєш про себе. Ти б подумав про людей».
Не хочеться. (Спб. - Київ, вагон).
2) Народи, чи хочете я вам скажу громову істину, який вам не говорив жоден з пророків...
- Ну?.. Ну?.. Хх...
- Це - що приватне життя над усе.
- Хе-Хе-Хе!.. Ха-ха-Ха!.. Ха-Ха!
- Так, так! Ніхто цього не говорив, я - перший... Просто, сидіти будинку й хоча б колупати у носі й дивлячись на захід сонця...
3) «Щастя в зусиллі», говорить молодість. «Щастя в спокої», говорить смерть.
«Усе перебороти», говорить молодість.
«Так, але все скінчиться», говорить смерть. (Эйдкунен - Берлін, вагон).

Текст Розанова вступає в діалог і з іншими текстами. Для структури добутки характерні розгорнуті ланцюжки межтекстовых зв'язків, утворених насамперед цитатами й ремінісценціями. Неатрибутированные цитати часто вільно асимілюються авторським словом, а «крапкові цитати» (імена літературних персонажів) служать формою узагальнення й способом образної характеристики: ...Другий був «Тентетников», що просто грів на сонце черевце...; Я вічний Обломів.
Відмітною ознакою структури «Відокремленого», як і інших добутків Розанова, є полицитатность: цитати не стільки відсилають цей текст до окремим «чужим» добуткам, скільки співвідносять його з типологічними особливостями Цілих художніх систем (наприклад, російського класицизму, Некрасова, Салтыкова-Щедріна) і нехудожніх текстів російської словесності в цілому (включаючи й «тексти» біографії, поводження письменників). Ця форма межтекстовых зв'язків надалі одержить розвиток у російській літературі, особливо в кінці XX в. [71]
Диалогизированный і експресивно розчленований текст «Відокремленого» характеризується стилістичною опозицією. Це протиставлення розмовних конструкцій книжковим. З одного боку, у тексті, як ми вже відзначали, використовуються
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]