Філологічний аналіз тексту

Осінь розмовні синтаксичні побудови. Це, наприклад, речення з постпозитивною часткою те, поліпредикативні конструкції з ослабленими синтаксичними зв'язками й розмитими відносинами, речення, що включають в свій склад субстантивовані дієслівні форми або сполучення й, отже, характеризующиеся ненормативною сполучуваністю, неповні речення з опущеним предикатом, порівн.:

Ах, люди: - користуйтеся кожним-те вечірком, що вийде ясним. Незабаром життя проходить, пройде, і тоді скажете «Насолодився б», а вуж не можна: біль є, смуток є, «ніколи»! Нумізматика - добре й! нумізматику; книга - мабуть, і книгу; У Росії вся власність! виросла з «випросив» або «подарував» або «кого-небудь обібрав».

Розмовні синтаксичні побудови в «Відокремленому» відтворять образ людини «частки», «суб'єктивного», що прагне до максимальної повноти вираження, але оформлення, що зневажає стандартними способами, думки. Звідси - тенденція до вивільнення синтаксично зв'язаних слів, використання згорнутих синтаксичних побудов, що сходять до розмовного мовлення, акцентування окремих компонентів висловлення, загальна «розкутість» синтаксичних зв'язків, що приводить у ряді випадків до ненормативним, нестандартним побудовам, наприклад: Доля Горького - що він потрапив у славу, у верхнє положення; Я схожий на дитину в утробі матері, але якому зовсім не хочеться народитися.
З іншого боку, у тексті «Відокремленого» настільки ж послідовно використовуються книжкові синтаксичні конструкції. Це Насамперед речення з теперішнім гномічним, тобто з формою присудка, що має часовий план постійної ознаки. Ці конструкції з узагальнюючим значенням оформляють афоризми, сентенції й парадокси Розанова: Хто любить російський народ - не може не любити церкви; Доля береже тих, кого вона позбавляє слави; Печатка - кулемет, з якого стріляє ідіотичний унтер.
Фрагменти-Афоризми взаємодіють у тексті «Уединенно-! го» з особливими ритмізованими побудовами, що мають строфічну форму. Такі фрагменти тексту близькі до віршів у прозі:

Тихі, темні ночі...
Переляк преступленья...
Туга самітності...
Сльози отчаянья, страху й поту праці... [72]

Посилення стихового початку проявляється також в актуалізації звукових повторів, «сцепляющих» фрагмент, у широкому використанні цитат з поетичних добутків, що пронизують текст «Відокремленого». Розмивання жанрових границь, границь між художнім текстом і «домашньою» мовленням сполучається з руйнуванням границь між віршем і прозою. «В умовах малого абсолютного обсягу фрагментів актуалізується вертикальний ритм, не властивий прозаїчним структурам»1.
Синтаксичні контрасти доповнюються в «Відокремленому» контрастами лексико- семантичними. Максимальна розчленованість тексту обертається його внутрішньої цілісністю й стрункістю, автокоммуникация сполучається з активним діалогом з внутрішнім і зовнішнім адресатом, суб'єктивність приватних записів - з узагальненнями різного типу, розмовні синтаксичні засоби взаємодіють із книжковими побудовами, із властиво прозаїчними фрагментами поєднуються ритмізовані фрагменти зі строфічною формою, лірична експресія доповнюється риторичної, високе сполучається з низьким, побутовим і «домашнім». Так виникає текст зовсім нової форми, що сам В. В. Розанов визначав
1 Орлицкий Ю.Б. Стиховое початок у прозі В. Розанова // Розановские читання. - Єлець, 1993. - С. 5.
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]