Філологічний аналіз тексту

Осінь тридцятилітні його слова являють собою комбінації реальних корінь і афіксів. У той же час перед нами «абсолютно геометризованная заумна парадигма»1. Співвідношення індивідуально-авторських новотворів «оголює» основні принципи побудови тексту: повтор і контраст. Повтор афіксів установлює ланцюжок відповідностей і актуалізує поетичну рефлексію. Текст уподібнюється семантичному або асоціативному словнику: узуальні слова (назви пір року) служать предметом «тлумачення» і стимулом для асоціацій: в кожній строфі виділяються ключові ознаки тимчасових періодів. Вони протипоставлено один одному й володіють для адресата тексту неповної визначеністю. Назви пір року й співвідносяться з ними образні характеристики актуалізують у сприйнятті читача символічні змісти, почасти пов'язані з народною культурою. У рамках тексту формується власна кодова система, «розшифровка» якої може бути пов'язана із установленням відповідностей між природними характеристиками й дівочої, що осмислюється узагальнено (жіночої) долею в її розвитку. Ключем до інтерпретації в цьому випадку служить варіант заголовка - «Дівчини босоніж». Зміна «строф» і послідовник-[12]-ность окказионализмов у кожній з них відбиває перебіг часу (див., наприклад, послідовне зменшення довжини слів у кожній «парадигмі») і його циклічність, зв'язок природного ритму з ритмом життя людської. Крім того, за допомогою граматичних форм протиставляються одиничність і множинність, чоловіче і жіночий початок, підкреслюється «страдательность». «Парадигматична функція суфіксів (додамо: і флексій. - Н.Н.) у своєму конструктивному здійсненні приймає на себе роль рими, у той час як чотириразове повторення кореня конструктивно відіграє роль алітерації»2.
3. У художньому тексті «усе прагне стати мотивованим з боку значення. Тут все полно внутрішнього значення й мова означає сам себе незалежно від того, знаком яких речей він служить. На цьому ґрунті пояснюється настільки характерна для мови мистецтва рефлексія на слово... Поетичне слово, у принципі, є рефлектирующее слово. Поет як би шукає й відкриває в слові його "найближчі етимологічні значення", які для нього коштовні не своїм етимологічними змістом, а ув'язненими в них можливостями образного застосування... Ця поетична рефлексія пожвавлює в мові мертве, мотивує невмотивоване»3. Звернемося, наприклад, до вірша Г.Р. Державіна «Ріка часів...», що іноді називають кращим віршем російською мовою:

Ріка часів у своєму стремленьи
Несе всі дела людей
И палить у прірві забвенья
Народи, царства й царів.
А якщо що й залишається
Чрез звуки ліри й труби,
Те вічності жерлом пожрется
И загальної не піде долі4.

Експресія вірша створюється концентрацією метафор, що володіють величезною узагальнюючою силою, семантичною ємністю ключових слів тексту і його фонетичною організацією. Наскрізний повтор тремтячого [р], що має такі
1 Ханзен-Леві ПРО. А. Російський формалізм: Методологічна реконструкція розвитку на основі принципу остранения. - М., 2001. - С. 120. [12]
2 Ханзен-Леві ПРО. А. Російський формалізм: Методологічна реконструкція розвитку на основі принципу остранения. - М., 2001. - С. 120.
3 Винокур Г. О. Про вивчення мови літературних творів // Вибрані роботи з російської мови. - М., 1959. - С. 248 - 249.
4 Державін Г. Р. Вірша. - М., 1958. [13]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]