Філологічний аналіз тексту

Осінь біографічного часу інших героїв, при цьому А.И. Герцен прибігає до розгорнутим порівнянням і метафорам, що відтворять перебіг часу: Пишно й галасливо йшли роки її закордонного життя, але йшли й зривали квітка за квіткою... Точно дерево середь зими, вона зберегла лінійний нарис своїх галузей, листи облетіли, костливо мерзнули голі суки, але тем ясніше бачився величний ріст, сміливі розміри. Неодноразово використовується в «Колишньому...» образ годин, що втілює невблаганну влада часу: Більші англійські їдальні годинники своїм мірним*, голосним спондеєм - тик-так - так - тик-так... здавалося, відмірювали їй останні чверть години життя...; А спондей англійських годин продовжував відмірювати дні, годинники, хвилині... і нарешті доміряв до фатальної секунди.
Образ швидкоплинного часу в «Колишньому й думах», як бачимо, пов'язаний з орієнтацією на традиційний, часто запропащувати тип порівнянь і метафор, які, повторюючись у тексті, піддаються перетворенням і впливають на навколишні елементи контексту, у результаті стійкість тропеических характеристик сполучається з постійним їхнім відновленням.
Таким чином, біографічний час в «Колишньому й думах» складається з сюжетного часу, заснованого на послідовності подій авторського минулого, і елементів біографічного часу інших героїв, при цьому постійно підкреслюється суб'єктивне сприйняття часу оповідачем, його оцінне відношення до відтворяться фактам, щоМ. «Автор - як монтажер у кінематографії»1: він те прискорює час добутку, то зупиняє його, далеко не завжди співвідносить події свого життя із хронологією, підкреслює, з одного боку, плинність [135] часу, з іншого боку - тривалість окремих воскреша_ пам'яттю епізодів.
Біографічний час, незважаючи на складну перспективу, йому властиву, інтерпретується в добутку А. Герцена як час частка, що припускає суб'єктивність виміру, закрите, що має початок і кінець («Все особисте швидко обсипає... Нехай же "Колишнє й думи "укладуть рахунок з особистої жизнию й будуть її змістом»). Воно включається в широкий потік часу, пов'язаного з історичної епохою, відбитої в добутку. Таким чином, закритому біографічному часу протиставляється відкритий історичний час. Це протиставлення відбите в особливостях композиції «Колишнього й дум»: «у шостий- сьомий частинах немає вже ліричного героя; взагалі особиста, «приватна» доля автора залишається за межами зображуваного»2, що домінує елементом авторського мовлення стають «думи», що виступають у монологічній або диалогизированной формі. Однієї із провідних граматичних форм, що організують ці контексти, служить теперішній час. Якщо для сюжетного біографічного часу «Колишнього й дум» характерне використання теперішнього актуального («актуальне авторське... результат пересувки "спостережного пункту" в один з моментів минулого, сюжетного дії»3) або теперішнього історичного, то для «дум» і авторських відступів, тридцятилітніх основний шар історичного часу, характерно сьогодення в розширеному або постійному значеннях, що виступає у взаємодії з формами минулого часу, а також сьогодення безпосереднього авторського мовлення: Народності, як прапор, як бойовий лемент, тільки тоді оточується революційної ореолой, коли народ бореться за незалежність, коли скидає іноземне ярмо... Війна 1812 року сильно розвила почуття народної свідомості й любові до батьківщини, але патріотизм 1812 року не мав старообрядчески-слов'янського характеру. Ми його бачимо у Карамзине й Пушкіну...
1 Лихачов Д. С. Поетика давньоруської літератури. - Л., 1971. - С. 238. [135]
2 Гинзбург Л. «Колишнє й думи» Герцена. - Л., 1957. - С. 352
3 Золотова Г. А. Категорія дієслівного часу як засіб диференціації комунікативних типів мовлення // Комунікативні аспекти російського синтаксису. - М., 1982. - С. 233. [136]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]