Філологічний аналіз тексту

Осінь
Спершу було так темно, що я трималася за його рукав. Потім стали позначатися в небі, що світлішає, чорні суки, обсипані минерально блискучими зірками. Він, приостановясь, обернувся до будинку:
- Подивися, як зовсім особливо, по-осінньому світять вікна будинку...

У той же час опис «прощального вечора» включає образні засоби, які явно володіють проспективностью: пов'язані із зображуваними реаліями, вони асоціативно вказують на майбутні (стосовно описуваного) трагічні потрясіння. Так, епітети холодний, крижаний, чорний (холодна осінь, крижані зірки, чорне небо) пов'язані з образом смерті, а в епітеті осінній актуалізуються семи ' щойде', 'прощальний' (див., наприклад: Якось особливо по^-осінньому світять вікна будинку. Або ж: Є якась сільська осіння принадність у цих віршах). Холодна осінь 1914 р. рисується як переддень фатальної «зими» (Повітря зовсім зимовий) з її холодом, мороком і жорстокістю. Метафора ж з вірша А.Фета: ...Начебто пожежа повстає - у контексті цілого розширює своє значення й служить знаком прийдешніх катаклізмів, про які не догадується героїня і які передбачає її наречений:

- Яка пожежа?
- Схід місяця, звичайно... Ах, боже мій, боже мій!
- Що ти?
- Нічого, милий друг. Все-таки смутно. Смутно й добре.

Тривалості «прощального вечора» протиставляється в другій частині оповідання сумарна характеристика наступних тридцяти років життя оповідача, а конкретність і «домашность» просторових образів першої частини (маєток, будинок, кабінет, їдальня, сад) переміняються переліком назв чужих міст і країн: Узимку, в ураган, відплили з незліченною юрбою інших біженців з Новоросійська в Туреччину... Болгарія, Сербія, Чехія, Бельгія, Париж, Ніцца...
тимчасові відрізки, Що Зіставляються, зв'язані, як ми бачимо, з різними просторовими образами: прощальний вечір - насамперед з образом будинку, тривалість життя - з безліччю локусів, іменування яких утворять неупорядкований, відкритий ланцюжок. Хронотоп ідилії трансформується в хронотоп порога, а потім переміняється хронотопом дороги. [141]
Нерівномірності членування тимчасового потоку відповідає композиційно- синтаксичне членування тексту - його абзацна будова, що також служить способом концептуалізації часу.
Перша композиційна частина оповідання характеризується дробностью абзацного членування: в описі «прощального вечора» поміняють один одного різні мікротеми - позначення окремих подій, що володіють особливою важливістю для героїні й що виділяються, як ми вже відзначали, великим планом.
Друга ж частина оповідання являє собою один абзац, хоча в ній повествуется про події, здавалося б, більше значимих як для особистого біографічного часу героїні, так і для історичного часу (смерть батьків, торгівля на ринку в 1918 г., заміжжя, втеча на південь, Громадянська війна, еміграція, смерть чоловіка). «Окремість цих подій знімається тим, що значимість кожного з них виявляється для оповідача нічим не відрізняється від значимості попереднього або наступного. У певному змісті всі вони настільки однакові, що й зливаються у свідомості оповідачки в один суцільний потік: оповідання про нього позбавлено внутрішньої пульсації оцінок (монотонність ритмічної організації), позбавлене вираженого композиційного членування на мікроепізоди (мікроподії) і укладено тому в один "суцільний" абзац»1. Характерно, що в його рамках багато хто
1 Дымарский М.Я. Проблеми текстотворення й художній текст. - Спб., 1999. - С. 212.
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]