Філологічний аналіз тексту

Осінь події в житті героїні або взагалі не виділяються, або не мотивуються, не відновлюються й попередні їм факти, порівн.: Навесні вісімнадцятого року, коли ні батька, ні матері вже не було в живих, я жила в Москві, у підвалі в торговки на Смоленськом ринку...1
Таким чином, «прощальний вечір» - сюжет першої частини оповідання - і тридцять років наступного життя героїні протиставляються не тільки по ознаці «мить /тривалість», але й по ознаці «значимість / незначимість». Пропуски же тимчасових відрізків надають оповіданню трагічну напруженість і підкреслюють безсилля людини перед долею.
Ціннісне відношення героїні до різних подій і відповідно до тимчасових відрізкам минулі проявляється в їхніх прямих оцінках у тексті оповідання: основне біографічний час визначається героїнею як «сон», причому сон «непотрібний», йому протиставляється тільки один «холодний осінній вечір», що став єдиним змістом прожитого життя і її виправданням. Характерно при цьому, що й сьогодення героїні (я жила й усе ще живу в Ніцці чим бог пошле...) інтерпретується нею як [142] складова частина «сну» і тим самим здобуває ознаку ірреальності. «Сон»-життя й протипоставлений їй один вечір різняться, таким образом, і по модальних характеристиках: тільки один «мить» життя, що воскрешається героїнею в спогадах, оцінюється нею як реальний, у результаті знімається традиційне для художнього мовлення протиставлення минулого й сьогодення. У тексті оповідання «Холодна осінь» описуваний вересневий вечір втрачає тимчасову локализованность у минулому, більше того, протистоїть йому як єдино реальна крапка протягом життя - сьогодення ж героїні зливається з минулим і здобуває ознаки примарності, ілюзорності. В останньої композиційної частини оповідання тимчасове співвідноситься вже з вічним: И я вірю, гаряче вірю: десь там він чекає мене - з тією же любов'ю й молодістю, як у той вечір. «Ти поживи, порадій на світі, потім приходь до мене...» Я пожила, пораділа, тепер уже незабаром прийду.
Дієприкметникової до вічності виявляється, як ми бачимо, пам'ять особистості, зв'язок, що встановлює, між єдиним вечором у минулому й вневременностью. Пам'ять же живе любов'ю, що дозволяє «вийти з індивідуальності в Всеєдність і із земного буття в метафізичне справжнє буття»2.
Цікаво у зв'язку із цим звернутися до плану майбутнього в оповіданні. На тлі переважних у тексті форм минулого часу виділяються нечисленні форми майбутнього - форми «воления» і «відкритості» (В.Н. Сокир), позбавлені, як правило, оцінної нейтральності. Всі вони об'єднані семантично: це або дієслова із семантикою пам'яті / забуття, або дієслова, що розвивають мотив очікування й майбутньої зустрічі в інший світі, порівн.: Буду живий, вічно буду пам'ятати цей день; Якщо мене вб'ють, ти все-таки не відразу забудеш мене?.. - Невже я все-таки забуду його в якийсь короткий строк?.. Ну що ж, якщо вб'ють, я буду чекати тебе там. Ти поживи, порадій на світі, потім приходь до мене. - Я пожила, пораділа, тепер уже незабаром прийду.
Характерно, що висловлення, що містять форми майбутнього часу, дистантно розташовані в тексті, співвідносяться один з одним як репліки ліричного діалогу. Діалог цей триває через тридцять років після його початку й переборює влада реального часу. Майбутнє для героїв Буніна виявляється зв'язаним не із земним буттям, не з об'єктивним часом з його лінійністю й необоротністю, а з пам'яттю і вічністю. Саме тривалість і сила спогадів героїні служать відповіддю на її юнацьке питання-міркування: І невже я все-таки забуду його в якийсь
1 Ні причина смерті (можливо, загибелі) батьків, ні події в житті героїні з 1914 по 1918 р. в оповіданні не називаються. [142]
2 Мальцев Ю. Іван Бунін. 1870-1953. - М, 1994. - С. 337. [143]
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172]